Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Karlskoga | 2010 | 0,100 |
1 | Karlskoga | 2011 | 0,083 |
2 | Karlskoga | 2012 | 0,064 |
3 | Karlskoga | 2013 | 0,054 |
4 | Karlskoga | 2014 | 0,047 |
5 | Karlskoga | 2015 | 0,047 |
6 | Karlskoga | 2016 | 0,023 |
7 | Karlskoga | 2017 | 0,035 |
8 | Karlskoga | 2018 | 0,030 |
9 | Karlskoga | 2019 | 0,021 |
10 | Karlskoga | 2020 | 0,014 |
11 | Karlskoga | 2021 | 0,014 |
12 | Karlskoga | 2022 | 0,009 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.