Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Hässleholm 2010 0,054
1 Hässleholm 2011 0,088
2 Hässleholm 2012 0,068
3 Hässleholm 2013 0,058
4 Hässleholm 2014 0,050
5 Hässleholm 2015 0,038
6 Hässleholm 2016 0,022
7 Hässleholm 2017 0,016
8 Hässleholm 2018 0,020
9 Hässleholm 2019 0,017
10 Hässleholm 2020 0,015
11 Hässleholm 2021 0,014
12 Hässleholm 2022 0,010
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28