Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Herrljunga 2010 0,016
1 Herrljunga 2011 0,063
2 Herrljunga 2012 0,048
3 Herrljunga 2013 0,041
4 Herrljunga 2014 0,036
5 Herrljunga 2015 0,005
6 Herrljunga 2016 0,002
7 Herrljunga 2017 0,003
8 Herrljunga 2018 0,039
9 Herrljunga 2019 0,039
10 Herrljunga 2020 0,034
11 Herrljunga 2021 0,024
12 Herrljunga 2022 0,027
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28