Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Gällivare | 2010 | 0,136 |
Gällivare | 2011 | 0,134 |
Gällivare | 2012 | 0,103 |
Gällivare | 2013 | 0,088 |
Gällivare | 2014 | 0,078 |
Gällivare | 2015 | 0,245 |
Gällivare | 2016 | 0,253 |
Gällivare | 2017 | 0,417 |
Gällivare | 2018 | 0,316 |
Gällivare | 2019 | 0,360 |
Gällivare | 2020 | 0,395 |
Gällivare | 2021 | 0,458 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.