Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bjurholm | 2010 | 0,175 |
1 | Bjurholm | 2011 | 0,093 |
2 | Bjurholm | 2012 | 0,072 |
3 | Bjurholm | 2013 | 0,061 |
4 | Bjurholm | 2014 | 0,053 |
5 | Bjurholm | 2015 | 0,170 |
6 | Bjurholm | 2016 | 0,155 |
7 | Bjurholm | 2017 | 0,191 |
8 | Bjurholm | 2018 | 0,141 |
9 | Bjurholm | 2019 | 0,119 |
10 | Bjurholm | 2020 | 0,081 |
11 | Bjurholm | 2021 | 0,069 |
12 | Bjurholm | 2022 | 0,046 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.