Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Arvidsjaur | 2010 | 0,254 |
1 | Arvidsjaur | 2011 | 0,148 |
2 | Arvidsjaur | 2012 | 0,114 |
3 | Arvidsjaur | 2013 | 0,098 |
4 | Arvidsjaur | 2014 | 0,086 |
5 | Arvidsjaur | 2015 | 0,266 |
6 | Arvidsjaur | 2016 | 0,270 |
7 | Arvidsjaur | 2017 | 0,402 |
8 | Arvidsjaur | 2018 | 0,249 |
9 | Arvidsjaur | 2019 | 0,245 |
10 | Arvidsjaur | 2020 | 0,206 |
11 | Arvidsjaur | 2021 | 0,194 |
12 | Arvidsjaur | 2022 | 0,155 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.