Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator N. K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Örnsköldsvik 2010 0,139
1 Örnsköldsvik 2011 0,088
2 Örnsköldsvik 2012 0,068
3 Örnsköldsvik 2013 0,058
4 Örnsköldsvik 2014 0,050
5 Örnsköldsvik 2015 0,091
6 Örnsköldsvik 2016 0,087
7 Örnsköldsvik 2017 0,007
8 Örnsköldsvik 2018 0,020
9 Örnsköldsvik 2019 0,022
10 Örnsköldsvik 2020 0,017
11 Örnsköldsvik 2021 0,019
12 Örnsköldsvik 2022 0,018
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28