Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Klimatpåverkan hos fordonsgas

Genomsnittlig klimatpåverkan i livscykelperspektiv hos svensksåld fordonsgas och biogas (g CO2ekv/MJ)
Datakälla: Energimyndigheten: Hållbara biodrivmedel och biobränslen, Drivmedel och biobränslen, Drivmedel 2016-2022, Energimyndigheten: personlig kommunikation

Kommentar

Klimatpåverkan hos fordonsgas avser gas med Sverigemedelvärdet av andelen biogas.

Siffrorna för biogas gäller all biogas såld som drivmedel i Sverige i gasform, oavsett hur den blandas i olika drivmedelskvaliteter. Flytande biogas (LBG) räknas inte in i denna stastistik.

Analys
Den genomsnittliga klimatpåverkan från svensksåld fordonsgas har minskat påtagligt sedan mätperiodens början år 2011. Det beror främst på att andelen förnybar biogas har ökat markant under samma period.

Klimatpåverkan i livscykelperspektiv (well-to-wheels) hos biodrivmedel beror i stor utsträckning på om de är tillverkade av odlade råvaror eller av restprodukter och avfall. De senare tilldelas oftast betydligt lägre klimatpåverkan, eftersom utsläppsposter för markberedning, odling, och andra processer som sker före tillfället resten eller avfallet uppstår inte räknas in i utsläppsbudgeten. Biogas tillverkas till mycket stor del av rester och avfall och har därmed mycket låg klimatpåverkan.

Den stora minskningen av klimatpåverkan år 2022 beror på att en ny metod att beräkna klimatpåverkan från biogas tillverkad av gödsel börjat användas. Hänsyn tas numera till det faktum att om inte gödsel rötas till biogas avger den metan och lustgas, som är kraftiga växthusgaser.

Indikator N.B2.D.2
Uppdaterad: 2023-10-14