Gå direkt till sidans innehåll

Antal påfyllnadsplatser för vätgas

Indikator N. B2.H. 5

Antal publika påfyllnadsplatser för vätgas

Rad-id Datum Värde (Antal)
0 2006 0
1 2007 0
2 2008 0
3 2009 0
4 2010 0
5 2011 0
6 2012 0
7 2013 0
8 2014 1
9 2015 3
10 2016 4
11 2017 4
12 2018 4
13 2019 5
14 2020 5
15 2021 4
16 2022 5
17 2023 6
Datakälla: Vätgas Sverige

Kommentar

Antalet tankställen för vätgas växer, men i mycket långsam takt. Att köra vätgasbil i Sverige är ännu så länge endast möjligt om man har ett visst tankställe som nav i sitt körmönster, och inte rör sig för långt bort från denna punkt.

Höga kostnader för att etablera tankställen och höga fordonspriser på grund av små volymer har gjort att vätgasen hamnat i en moment 22-situation. Fordonstillverkare vågar inte satsa i Sverige på grund av de dåliga tankningsmöjligheterna, samtidigt som det inte finns något incitament för att bygga ut infrastrukturen eftersom det knappt finns några vätgasbilar på vägarna. För att komma ur denna situation verkar krävas en stor, koordinerad satsning från flera håll samtidigt: fordonstillverkare, ansvariga för infrastruktur, och gärna också från politiskt håll.

Mer detaljerad information om tankställen för vätgas i Skandinavien hittar du hos Vätgas Sverige.

Övriga kommentarer
Infrastrukturen för vätgas på kommunal nivå analyseras ur olika synvinklar i indikator B2H_KH.

Uppdaterad: 2024-11-28