Antal nyregistrerade och skrotade personbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 |
Skrotningar |
2006 |
29,1 |
1 |
Skrotningar |
2007 |
23,2 |
2 |
Skrotningar |
2008 |
15,4 |
3 |
Skrotningar |
2009 |
13,4 |
4 |
Skrotningar |
2010 |
17,0 |
5 |
Skrotningar |
2011 |
18,2 |
6 |
Skrotningar |
2012 |
18,2 |
7 |
Skrotningar |
2013 |
18,4 |
8 |
Skrotningar |
2014 |
17,8 |
9 |
Skrotningar |
2015 |
17,9 |
10 |
Skrotningar |
2016 |
17,3 |
11 |
Skrotningar |
2017 |
17,7 |
12 |
Skrotningar |
2018 |
18,6 |
13 |
Skrotningar |
2019 |
16,7 |
14 |
Skrotningar |
2020 |
15,5 |
15 |
Skrotningar |
2021 |
15,2 |
16 |
Skrotningar |
2022 |
14,0 |
17 |
Skrotningar |
2023 |
11,8 |
Kommentar
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.