Antal nyregistrerade lätta lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|---|
0 | Nyregistreringar | 2006 | 4,53 |
1 | Nyregistreringar | 2007 | 4,99 |
2 | Nyregistreringar | 2008 | 4,36 |
3 | Nyregistreringar | 2009 | 3,03 |
4 | Nyregistreringar | 2010 | 4,12 |
5 | Nyregistreringar | 2011 | 4,99 |
6 | Nyregistreringar | 2012 | 4,20 |
7 | Nyregistreringar | 2013 | 4,00 |
8 | Nyregistreringar | 2014 | 4,41 |
9 | Nyregistreringar | 2015 | 4,66 |
10 | Nyregistreringar | 2016 | 5,36 |
11 | Nyregistreringar | 2017 | 5,66 |
12 | Nyregistreringar | 2018 | 5,73 |
13 | Nyregistreringar | 2019 | 5,28 |
14 | Nyregistreringar | 2020 | 3,23 |
15 | Nyregistreringar | 2021 | 3,67 |
16 | Nyregistreringar | 2022 | 3,51 |
17 | Nyregistreringar | 2023 | 4,34 |
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Försäljningen av lätta lastbilar går i vågor. Två tydliga vågdalar kan urskiljas år 2009 och åren 2020-2022. De kan sättas i samband med finanskrisen respektive covid-pandemin. Dessa händelser drabbade det småskaliga näringslivet och leddde förmodligen till minskat behov och förmåga att investera i nya fordon.
Antalet lätta lastbilar i trafik per capita har dock inte gått i vågor, utan har ökat gradvis sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.