Antal nyregistrerade lätta lastbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Nyregistreringar | 2006 | 4,53 |
| 1 | Nyregistreringar | 2007 | 4,99 |
| 2 | Nyregistreringar | 2008 | 4,36 |
| 3 | Nyregistreringar | 2009 | 3,03 |
| 4 | Nyregistreringar | 2010 | 4,12 |
| 5 | Nyregistreringar | 2011 | 4,99 |
| 6 | Nyregistreringar | 2012 | 4,20 |
| 7 | Nyregistreringar | 2013 | 4,00 |
| 8 | Nyregistreringar | 2014 | 4,41 |
| 9 | Nyregistreringar | 2015 | 4,66 |
| 10 | Nyregistreringar | 2016 | 5,36 |
| 11 | Nyregistreringar | 2017 | 5,66 |
| 12 | Nyregistreringar | 2018 | 5,73 |
| 13 | Nyregistreringar | 2019 | 5,28 |
| 14 | Nyregistreringar | 2020 | 3,23 |
| 15 | Nyregistreringar | 2021 | 3,67 |
| 16 | Nyregistreringar | 2022 | 3,51 |
| 17 | Nyregistreringar | 2023 | 4,34 |
| 18 | Nyregistreringar | 2024 | 3,83 |
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2024, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Försäljningen av lätta lastbilar går i vågor. Två tydliga vågdalar kan urskiljas år 2009 och åren 2020-2022. De kan sättas i samband med finanskrisen respektive covid-pandemin. Dessa händelser drabbade det småskaliga näringslivet och leddde förmodligen till minskat behov och förmåga att investera i nya fordon.
Antalet lätta lastbilar i trafik per capita har dock inte gått i vågor, utan har ökat gradvis sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
På väg mot fossilfria transporter