Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende tunga lastbilar i trafik per typ

Indikator N. B1.E. 3

Antal tunga lastbilar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (diesellastbilar som kan köras på HVO eller RME ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Fordonsgas 2006 255
1 Fordonsgas 2007 299
2 Fordonsgas 2008 337
3 Fordonsgas 2009 403
4 Fordonsgas 2010 484
5 Fordonsgas 2011 554
6 Fordonsgas 2012 639
7 Fordonsgas 2013 755
8 Fordonsgas 2014 812
9 Fordonsgas 2015 805
10 Fordonsgas 2016 821
11 Fordonsgas 2017 855
12 Fordonsgas 2018 920
13 Fordonsgas 2019 1034
14 Fordonsgas 2020 1181
15 Fordonsgas 2021 1426
16 Fordonsgas 2022 1863
17 Fordonsgas 2023 2568
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition: en fossiloberoende tung lastbil ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Flera tillverkare har nu godkänt att deras nyare lastbilar får köras på ren HVO. Uppskattningsvis kan mer än 80 % av de tunga lastbilarna i trafik därmed köras på HVO. Detta avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende lastbilar kraftigt i denna indikator.

Uppdaterad: 2024-11-28