Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende personbilar i trafik per typ

Indikator N. B1.E. 1

Antal personbilar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bilar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)

0

Laddhybrid

2006

0

1

Laddhybrid

2007

0

2

Laddhybrid

2008

0

3

Laddhybrid

2009

0

4

Laddhybrid

2010

0

5

Laddhybrid

2011

0

6

Laddhybrid

2012

651

7

Laddhybrid

2013

1637

8

Laddhybrid

2014

4922

9

Laddhybrid

2015

9776

10

Laddhybrid

2016

18832

11

Laddhybrid

2017

32253

12

Laddhybrid

2018

49394

13

Laddhybrid

2019

66609

14

Laddhybrid

2020

122290

15

Laddhybrid

2021

189498

16

Laddhybrid

2022

239531

17

Laddhybrid

2023

272342

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Antalet fossiloberoende bilar av olika typ som rullar på våra vägar styrs i första hand av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1F.

Övriga kommentarer
Andelen personbilar i trafik som är fossiloberoende visas i indikator B1C.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Antalet nyregistrerade fossiloberoende personbilar per typ visas i indikator B1F.

Uppdaterad: 2024-03-23