Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal fossiloberoende personbilar i trafik per typ

Antal personbilar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bilar som kan köras på HVO ej medräknade)
Mätområde Datum Värde (Antal)
Fordonsgas 2006 9131
Fordonsgas 2007 10896
Fordonsgas 2008 11974
Fordonsgas 2009 17850
Fordonsgas 2010 24973
Fordonsgas 2011 30992
Fordonsgas 2012 35121
Fordonsgas 2013 37328
Fordonsgas 2014 40095
Fordonsgas 2015 42675
Fordonsgas 2016 43693
Fordonsgas 2017 43706
Fordonsgas 2018 42463
Fordonsgas 2019 41633
Fordonsgas 2020 41047
Fordonsgas 2021 39542
Fordonsgas 2022 38086
Fordonsgas 2023 36528
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
Ett fossiloberoende fordon ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 publika påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.

I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet. Inga personbilar med dieselmotor är godkända för RME.

Ett betydande antal nyare dieselfordon godkänns för förnybar diesel HVO100. Detta förs dock ännu inte in i vägtrafikregistret. Därför finns ingen tillförlitlig statistik över hur många dieselfordon som är fossiloberoende, och därför kan vi inte räkna in dem i andelen sådana fordon. Denna andel underskattas därför.

Analys
Antalet fossiloberoende bilar av olika typ som rullar på våra vägar styrs i första hand av nybilsförsäljningen. Denna analyseras i kommentarerna under indikator B1F.

Övriga kommentarer
Andelen personbilar i trafik som är fossiloberoende visas i indikator B1C.

I indikator B1I visas andelen personbilar som kan köras med nollutsläpp, i praktiken elbilar och laddhybrider.

Antalet nyregistrerade fossiloberoende personbilar per typ visas i indikator B1F.

Indikator N.B1.E.1
Uppdaterad: 2024-03-23