Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ

Indikator N. B1.E. 4

Antal bussar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Etanol 2006 490
1 Etanol 2007 491
2 Etanol 2008 514
3 Etanol 2009 552
4 Etanol 2010 611
5 Etanol 2011 850
6 Etanol 2012 788
7 Etanol 2013 795
8 Etanol 2014 654
9 Etanol 2015 591
10 Etanol 2016 390
11 Etanol 2017 293
12 Etanol 2018 178
13 Etanol 2019 124
14 Etanol 2020 127
15 Etanol 2021 96
16 Etanol 2022 65
17 Etanol 2023 33
18 Fordonsgas 2006 727
19 Fordonsgas 2007 709
20 Fordonsgas 2008 786
21 Fordonsgas 2009 967
22 Fordonsgas 2010 1308
23 Fordonsgas 2011 1569
24 Fordonsgas 2012 1795
25 Fordonsgas 2013 2163
26 Fordonsgas 2014 2300
27 Fordonsgas 2015 2357
28 Fordonsgas 2016 2331
29 Fordonsgas 2017 2538
30 Fordonsgas 2018 2522
31 Fordonsgas 2019 2618
32 Fordonsgas 2020 2837
33 Fordonsgas 2021 2766
34 Fordonsgas 2022 2641
35 Fordonsgas 2023 2562
36 El 2006 9
37 El 2007 9
38 El 2008 8
39 El 2009 8
40 El 2010 4
41 El 2011 4
42 El 2012 6
43 El 2013 8
44 El 2014 11
45 El 2015 20
46 El 2016 38
47 El 2017 54
48 El 2018 100
49 El 2019 268
50 El 2020 472
51 El 2021 662
52 El 2022 915
53 El 2023 1213
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Uppdaterad: 2024-11-28