Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (Antal) |
|---|---|---|---|
| 0 | Etanol | 2006 | 490 |
| 1 | Etanol | 2007 | 491 |
| 2 | Etanol | 2008 | 514 |
| 3 | Etanol | 2009 | 552 |
| 4 | Etanol | 2010 | 611 |
| 5 | Etanol | 2011 | 850 |
| 6 | Etanol | 2012 | 788 |
| 7 | Etanol | 2013 | 795 |
| 8 | Etanol | 2014 | 654 |
| 9 | Etanol | 2015 | 591 |
| 10 | Etanol | 2016 | 390 |
| 11 | Etanol | 2017 | 293 |
| 12 | Etanol | 2018 | 178 |
| 13 | Etanol | 2019 | 124 |
| 14 | Etanol | 2020 | 127 |
| 15 | Etanol | 2021 | 96 |
| 16 | Etanol | 2022 | 65 |
| 17 | Etanol | 2023 | 33 |
| 18 | Etanol | 2024 | 19 |
| 19 | Fordonsgas | 2006 | 727 |
| 20 | Fordonsgas | 2007 | 709 |
| 21 | Fordonsgas | 2008 | 786 |
| 22 | Fordonsgas | 2009 | 967 |
| 23 | Fordonsgas | 2010 | 1308 |
| 24 | Fordonsgas | 2011 | 1569 |
| 25 | Fordonsgas | 2012 | 1795 |
| 26 | Fordonsgas | 2013 | 2163 |
| 27 | Fordonsgas | 2014 | 2300 |
| 28 | Fordonsgas | 2015 | 2357 |
| 29 | Fordonsgas | 2016 | 2331 |
| 30 | Fordonsgas | 2017 | 2538 |
| 31 | Fordonsgas | 2018 | 2522 |
| 32 | Fordonsgas | 2019 | 2618 |
| 33 | Fordonsgas | 2020 | 2837 |
| 34 | Fordonsgas | 2021 | 2766 |
| 35 | Fordonsgas | 2022 | 2641 |
| 36 | Fordonsgas | 2023 | 2562 |
| 37 | Fordonsgas | 2024 | 2433 |
| 38 | El | 2006 | 9 |
| 39 | El | 2007 | 9 |
| 40 | El | 2008 | 8 |
| 41 | El | 2009 | 8 |
| 42 | El | 2010 | 4 |
| 43 | El | 2011 | 4 |
| 44 | El | 2012 | 6 |
| 45 | El | 2013 | 8 |
| 46 | El | 2014 | 11 |
| 47 | El | 2015 | 20 |
| 48 | El | 2016 | 38 |
| 49 | El | 2017 | 54 |
| 50 | El | 2018 | 100 |
| 51 | El | 2019 | 268 |
| 52 | El | 2020 | 472 |
| 53 | El | 2021 | 662 |
| 54 | El | 2022 | 915 |
| 55 | El | 2023 | 1213 |
| 56 | El | 2024 | 1453 |
Kommentar
Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.
På väg mot fossilfria transporter