Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ

Indikator N. B1.E. 4

Antal bussar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Fordonsgas 2006 727
1 Fordonsgas 2007 709
2 Fordonsgas 2008 786
3 Fordonsgas 2009 967
4 Fordonsgas 2010 1308
5 Fordonsgas 2011 1569
6 Fordonsgas 2012 1795
7 Fordonsgas 2013 2163
8 Fordonsgas 2014 2300
9 Fordonsgas 2015 2357
10 Fordonsgas 2016 2331
11 Fordonsgas 2017 2538
12 Fordonsgas 2018 2522
13 Fordonsgas 2019 2618
14 Fordonsgas 2020 2837
15 Fordonsgas 2021 2766
16 Fordonsgas 2022 2641
17 Fordonsgas 2023 2562
18 Fordonsgas 2024 2433
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2024

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Uppdaterad: 2025-02-20