Gå direkt till sidans innehåll

Antal fossiloberoende bussar i trafik per typ

Indikator N. B1.E. 4

Antal bussar i trafik som kan köras med olika förnybara drivmedelstyper (bussar som kan köras på HVO ej medräknade)

Rad-id Mätområde Datum Värde (Antal)
0 Etanol 2006 490
1 Etanol 2007 491
2 Etanol 2008 514
3 Etanol 2009 552
4 Etanol 2010 611
5 Etanol 2011 850
6 Etanol 2012 788
7 Etanol 2013 795
8 Etanol 2014 654
9 Etanol 2015 591
10 Etanol 2016 390
11 Etanol 2017 293
12 Etanol 2018 178
13 Etanol 2019 124
14 Etanol 2020 127
15 Etanol 2021 96
16 Etanol 2022 65
17 Etanol 2023 33
18 Etanol 2024 19
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2024

Kommentar

Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänt för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

På grund av registreringsmetoden i Vägtrafikregistret går det ännu inte att skilja på bussar som är laddhybrider från bussar med elhybridteknik utan möjlighet till extern laddning. Laddhybrider kan därför inte visas i denna indikator. Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas inte heller i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Uppdaterad: 2025-02-20