Gå direkt till sidans innehåll

Andel nya personbilar som kan köras med nollutsläpp

Indikator N. B1.J. 1

Procentuell andel nyregistrerade personbilar som kan köras helt utan koldioxidutsläpp ur ett avgasrör

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Danderyd

 80,8

2023

1

Lund

 78,0

2023

2

Sollentuna

 76,0

2023

3

Stockholm

 73,6

2023

4

Mölndal

 73,5

2023

5

Nacka

 72,1

2023

6

Nordmaling

 71,8

2023

7

Norsjö

 71,4

2023

8

Strömstad

 68,7

2023

9

Robertsfors

 68,7

2023

10

Vännäs

 68,4

2023

11

Solna

 68,3

2023

12

Kramfors

 68,2

2023

13

Älvsbyn

 67,7

2023

14

Sotenäs

 67,5

2023

15

Ekerö

 66,4

2023

16

Gnosjö

 66,4

2023

17

Trollhättan

 65,3

2023

18

Håbo

 64,9

2023

19

Gislaved

 64,2

2023

20

Mora

 64,0

2023

21

Lerum

 64,0

2023

22

Lidingö

 63,9

2023

23

Vindeln

 63,8

2023

24

Munkedal

 63,8

2023

25

Knivsta

 63,7

2023

26

Nordanstig

 63,5

2023

27

Härryda

 63,5

2023

28

Södertälje

 63,1

2023

29

Värmdö

 63,1

2023

30

Piteå

 63,0

2023

31

Vaggeryd

 62,9

2023

32

Vadstena

 62,8

2023

33

Leksand

 62,6

2023

34

Lomma

 62,4

2023

35

Åre

 62,3

2023

36

Vaxholm

 62,1

2023

37

Kungsbacka

 61,9

2023

38

Täby

 61,6

2023

39

Ovanåker

 61,4

2023

40

Mörbylånga

 61,0

2023

41

Skinnskatteberg

 61,0

2023

42

Alvesta

 60,8

2023

43

Eskilstuna

 59,9

2023

44

Tanum

 59,9

2023

45

Vara

 59,8

2023

46

Herrljunga

 59,3

2023

47

Kalix

 59,3

2023

48

Grästorp

 59,1

2023

49

Åtvidaberg

 59,0

2023

50

Göteborg

 59,0

2023

51

Vilhelmina

 59,0

2023

52

Gnesta

 58,9

2023

53

Aneby

 58,7

2023

54

Tyresö

 58,7

2023

55

Stenungsund

 58,6

2023

56

Riket

 58,4

2023

57

Falun

 58,4

2023

58

Båstad

 58,2

2023

59

Orust

 58,1

2023

60

Vellinge

 58,1

2023

61

Söderköping

 58,0

2023

62

Sundsvall

 57,9

2023

63

Skellefteå

 57,9

2023

64

Hudiksvall

 57,9

2023

65

Uppvidinge

 57,9

2023

66

Svedala

 57,8

2023

67

Kävlinge

 57,7

2023

68

Järfälla

 57,7

2023

69

Hallstahammar

 57,6

2023

70

Partille

 57,5

2023

71

Värnamo

 57,5

2023

72

Österåker

 57,4

2023

73

Uppsala

 57,4

2023

74

Vallentuna

 57,2

2023

75

Staffanstorp

 57,1

2023

76

Surahammar

 57,0

2023

77

Orsa

 56,9

2023

78

Västerås

 56,9

2023

79

Kungsör

 56,7

2023

80

Mullsjö

 56,7

2023

81

Tidaholm

 56,7

2023

82

Trosa

 56,6

2023

83

Boxholm

 56,5

2023

84

Tibro

 56,4

2023

85

Luleå

 56,3

2023

86

Östersund

 56,3

2023

87

Lekeberg

 56,2

2023

88

Landskrona

 56,2

2023

89

Lysekil

 55,9

2023

90

Mjölby

 55,8

2023

91

Berg

 55,7

2023

92

Krokom

 55,6

2023

93

Hjo

 55,6

2023

94

Nora

 55,6

2023

95

Kil

 55,6

2023

96

Varberg

 55,2

2023

97

Tjörn

 55,1

2023

98

Götene

 55,1

2023

99

Smedjebacken

 55,1

2023

100

Ale

 54,9

2023

101

Halmstad

 54,9

2023

102

Köping

 54,8

2023

103

Höganäs

 54,7

2023

104

Gagnef

 54,5

2023

105

Malung-Sälen

 54,4

2023

106

Ljusnarsberg

 54,3

2023

107

Växjö

 54,3

2023

108

Salem

 54,2

2023

109

Hörby

 54,0

2023

110

Ludvika

 53,8

2023

111

Tranemo

 53,7

2023

112

Timrå

 53,6

2023

113

Linköping

 53,5

2023

114

Huddinge

 53,3

2023

115

Degerfors

 53,3

2023

116

Härjedalen

 53,3

2023

117

Vingåker

 53,2

2023

118

Bromölla

 53,1

2023

119

Kumla

 53,1

2023

120

Sigtuna

 53,0

2023

121

Nynäshamn

 53,0

2023

122

Östra Göinge

 52,9

2023

123

Umeå

 52,8

2023

124

Arboga

 52,8

2023

125

Sala

 52,7

2023

126

Norberg

 52,6

2023

127

Helsingborg

 52,6

2023

128

Upplands Väsby

 52,3

2023

129

Falkenberg

 52,3

2023

130

Lidköping

 52,2

2023

131

Öckerö

 52,1

2023

132

Bräcke

 52,1

2023

133

Kristianstad

 52,0

2023

134

Lindesberg

 51,8

2023

135

Burlöv

 51,7

2023

136

Svenljunga

 51,7

2023

137

Bollnäs

 51,7

2023

138

Tranås

 51,6

2023

139

Älmhult

 51,6

2023

140

Höör

 51,6

2023

141

Överkalix

 51,6

2023

142

Norrköping

 51,5

2023

143

Vimmerby

 51,5

2023

144

Strängnäs

 51,4

2023

145

Sollefteå

 51,4

2023

146

Borlänge

 51,4

2023

147

Markaryd

 51,3

2023

148

Lycksele

 51,2

2023

149

Bollebygd

 51,2

2023

150

Härnösand

 51,1

2023

151

Flen

 50,9

2023

152

Laxå

 50,8

2023

153

Laholm

 50,6

2023

154

Enköping

 50,6

2023

155

Örebro

 50,6

2023

156

Skara

 50,5

2023

157

Botkyrka

 50,5

2023

158

Gällivare

 50,5

2023

159

Haninge

 50,4

2023

160

Finspång

 50,2

2023

161

Gävle

 50,1

2023

162

Malå

 50,0

2023

163

Hallsberg

 50,0

2023

164

Älvdalen

 50,0

2023

165

Söderhamn

 49,7

2023

166

Ronneby

 49,6

2023

167

Mönsterås

 49,6

2023

168

Oxelösund

 49,6

2023

169

Hedemora

 49,4

2023

170

Mellerud

 49,3

2023

171

Sjöbo

 49,3

2023

172

Trelleborg

 49,2

2023

173

Ydre

 49,2

2023

174

Storfors

 48,9

2023

175

Borgholm

 48,9

2023

176

Tierp

 48,8

2023

177

Skövde

 48,8

2023

178

Oskarshamn

 48,6

2023

179

Karlskoga

 48,6

2023

180

Osby

 48,5

2023

181

Säffle

 48,4

2023

182

Upplands-Bro

 48,3

2023

183

Falköping

 48,1

2023

184

Heby

 48,1

2023

185

Borås

 48,0

2023

186

Avesta

 48,0

2023

187

Örnsköldsvik

 47,9

2023

188

Säter

 47,3

2023

189

Vetlanda

 47,3

2023

190

Nyköping

 47,3

2023

191

Ödeshög

 47,1

2023

192

Kristinehamn

 47,0

2023

193

Rättvik

 47,0

2023

194

Vansbro

 46,9

2023

195

Hässleholm

 46,7

2023

196

Motala

 46,7

2023

197

Karlskrona

 46,6

2023

198

Katrineholm

 46,4

2023

199

Sundbyberg

 46,2

2023

200

Norrtälje

 46,2

2023

201

Storuman

 46,2

2023

202

Arvika

 46,1

2023

203

Ljungby

 46,1

2023

204

Lessebo

 46,1

2023

205

Jokkmokk

 46,0

2023

206

Uddevalla

 45,9

2023

207

Ängelholm

 45,8

2023

208

Askersund

 45,6

2023

209

Simrishamn

 45,5

2023

210

Vårgårda

 45,5

2023

211

Torsås

 45,5

2023

212

Kungälv

 45,4

2023

213

Lilla Edet

 45,1

2023

214

Ånge

 45,1

2023

215

Åmål

 44,8

2023

216

Skurup

 44,5

2023

217

Älvkarleby

 44,4

2023

218

Fagersta

 44,4

2023

219

Vänersborg

 44,2

2023

220

Dals-Ed

 44,2

2023

221

Nykvarn

 44,1

2023

222

Hylte

 43,8

2023

223

Mark

 43,7

2023

224

Hammarö

 43,5

2023

225

Grums

 43,5

2023

226

Övertorneå

 43,5

2023

227

Kinda

 43,5

2023

228

Malmö

 43,4

2023

229

Mariestad

 43,1

2023

230

Valdemarsvik

 43,1

2023

231

Jönköping

 42,9

2023

232

Alingsås

 42,9

2023

233

Kalmar

 42,6

2023

234

Åstorp

 42,6

2023

235

Nybro

 42,6

2023

236

Boden

 42,4

2023

237

Svalöv

 42,1

2023

238

Östhammar

 42,1

2023

239

Eksjö

 42,0

2023

240

Åsele

 41,7

2023

241

Klippan

 41,7

2023

242

Nässjö

 41,5

2023

243

Karlshamn

 41,4

2023

244

Sunne

 41,1

2023

245

Ystad

 40,8

2023

246

Sävsjö

 40,6

2023

247

Gotland

 40,4

2023

248

Töreboda

 40,4

2023

249

Haparanda

 40,4

2023

250

Ulricehamn

 40,3

2023

251

Eda

 40,2

2023

252

Arvidsjaur

 40,0

2023

253

Essunga

 40,0

2023

254

Västervik

 39,9

2023

255

Tingsryd

 39,8

2023

256

Karlstad

 39,7

2023

257

Årjäng

 39,2

2023

258

Munkfors

 38,9

2023

259

Forshaga

 38,8

2023

260

Kiruna

 38,7

2023

261

Karlsborg

 38,7

2023

262

Ljusdal

 38,5

2023

263

Sölvesborg

 37,7

2023

264

Ockelbo

 37,5

2023

265

Eslöv

 37,3

2023

266

Färgelanda

 37,3

2023

267

Gullspång

 37,2

2023

268

Hultsfred

 37,2

2023

269

Bjurholm

 36,4

2023

270

Sandviken

 35,2

2023

271

Perstorp

 35,1

2023

272

Olofström

 34,0

2023

273

Hofors

 33,7

2023

274

Emmaboda

 32,3

2023

275

Habo

 30,6

2023

276

Hagfors

 30,4

2023

277

Bengtsfors

 30,0

2023

278

Pajala

 29,4

2023

279

Torsby

 29,3

2023

280

Örkelljunga

 28,8

2023

281

Ragunda

 28,6

2023

282

Bjuv

 28,1

2023

283

Arjeplog

 26,5

2023

284

Tomelilla

 24,1

2023

285

Filipstad

 24,1

2023

286

Sorsele

 23,1

2023

287

Hällefors

 22,6

2023

288

Strömsund

 19,3

2023

289

Högsby

 18,6

2023

290

Dorotea

 9,1

2023

Kommentar

De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon/vätgasfordon.

Analys
Under några år efter 2010 fanns inga positiva tendenser alls när det gäller försäljningen av fossiloberoende bilar. Botten nåddes år 2013 då deras andel av nybilsförsäljningen endast var 3 %. Efter den kritiska debatten om etanol och andra biodrivmedel låg allt fokus på energieffektivitet. Det gynnade dieselbilarna, som också gynnades av miljöbilsdefinitionernas utformning.

Men sedan började försäljningen av laddbara bilar ta fart. Detta är anledningen till att andelen fossiloberoende bilar i nybilsförsäljningen nu stiger snabbt. Utvecklingen sparkades igång när fullvuxna elbilar och laddhybrider som gick att jämföra med ”vanliga” bilar började lanseras kring år 2011, exempelvis Nissan Leaf och Opel Ampera. Försäljningen hjälptes upp av supermiljöbilspremien, som infördes den 1 januari 2012 i syfte att till viss del kompensera de höga inköpspriserna på laddbara bilar.

Ytterligare ett steg i utvecklingen togs när Tesla på allvar etablerade sig på elbilsmarknaden med sin Model S. Tesla visade att det gick att tillverka och sälja stora, luxuösa elbilar med lång räckvidd. Detta satte i sin tur fart på de etablerade biltillverkarna, som insåg att de inte hade råd att hamna på efterkälken när det blev åka av på marknaden för laddbara bilar. Det är nu uppenbart att denna marknad passerat den kritiska punkten och kommer fortsätta att växa snabbt. Bonusen på upp till 60 000 kr som infördes den 1 juli 2018 skyndade på utvecklingen i Sverige, liksom det faktum att infrastruktren för laddning byggdes ut i snabb takt.

Bland de nya laddbara bilarna stod laddhybriderna år 2019 för cirka 60 % av marknaden. Laddhybriderna har generellt sett fått längre räckvidd på el de senaste åren, vilket tillsammans med ökad tillgång på laddutrustning bör medföra en stigande andel fossilfria kilometer. Vi väntar dock fortfarande på den fabrikstillverkade laddhybrid som är fossiloberoende även när det körs på flytande bränsle, genom att den anpassas för etanol E85 eller godkänns för förnybar diesel HVO100. Medan vi väntar erbjuder Carstedts Bil i Örnsköldsvik konvertering av laddhybrider till etanoldrift, och Konvegas i Växjö erbjuder konvertering av laddhybrider till biogas.

År 2022 övertog de rena elbilarna rollen som de mest säljande laddbara bilarna. År 2023 stod elbilarna för 65 % av denna marknad. Den sammanlagda försäljningen av laddbara bilar ökade snabbt under åren 2020-2022.

Bonus/malus-systemet är ett avgörande skäl till denna snabba utveckling. Det plötsliga borttagandet av bonus för elbilar och vissa laddhybrider hösten 2022 gör den fortsatta utvecklingen osäker. Malus-beskattningen av bensin- och dieselbilar ger dock ett indirekt incitament för inköp av laddbara bilar, biogasbilar eller etanolbilar även i fortsättningen. Detta incitament försvagas dock av de lägre bensin- och dieselpriser som blivit följden av sänkt skatt, och av den drasktiska sänkningen av reduktionsplikten i januari 2024.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna.

Antalet nyregistrerade personbilar som kan köras med nollutsläpp delas upp i elbilar och laddhybrider i indikator B1F.

I indikator B1D visas andelen nyregistrerade fossiloberoende personbilar, vilka utöver elbilar och laddhybrider också innefattar personbilar som kan köras på biodrivmedel.

Andelen personbilar i trafik som kan köras med nollutsläpp visas i indikator B1I.

Uppdaterad: 2024-08-15