Andel bussar i trafik som kan köras med nollutsläpp
- Diagram
- Tabell
Rad-id | Datum | Värde (%) |
---|---|---|
0 |
2006 |
0,07 |
1 |
2007 |
0,07 |
2 |
2008 |
0,06 |
3 |
2009 |
0,06 |
4 |
2010 |
0,03 |
5 |
2011 |
0,03 |
6 |
2012 |
0,04 |
7 |
2013 |
0,06 |
8 |
2014 |
0,08 |
9 |
2015 |
0,14 |
10 |
2016 |
0,27 |
11 |
2017 |
0,37 |
12 |
2018 |
0,70 |
13 |
2019 |
1,80 |
14 |
2020 |
3,50 |
15 |
2021 |
4,87 |
16 |
2022 |
6,43 |
17 |
2023 |
8,47 |
Kommentar
De fordonstyper som kan köras med nollutsläpp som existerar idag är elfordon, laddhybrider och bränslecellsfordon. Registreringen av bussar i Vägtrafikregistret skiljer inte mellan laddhybrider och elhybrider utan laddmöjlighet. Inga sådana hybridbussar räknas därför med i den andel som redovisas här.