Gå direkt till sidans innehåll

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Indikator N. B3.K. 2

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)
0 Ulricehamn 2010 53
1 Ulricehamn 2011 52
2 Ulricehamn 2012 51
3 Ulricehamn 2013 53
4 Ulricehamn 2014 54
5 Ulricehamn 2015 57
6 Ulricehamn 2016 57
7 Ulricehamn 2017 57
8 Ulricehamn 2018 57
9 Ulricehamn 2019 57
10 Ulricehamn 2020 58
11 Ulricehamn 2021 57
12 Ulricehamn 2022 56
13 Ulricehamn 2023 56
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Uppdaterad: 2024-11-28