Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Kundnöjdhet med länstrafikbolaget

Sammanfattande kundnöjdhet med länstrafikbolaget (%)
Mätområde Datum Värde (%)
Ljusnarsberg 2010 63
Ljusnarsberg 2011 61
Ljusnarsberg 2012 67
Ljusnarsberg 2013 65
Ljusnarsberg 2014 65
Ljusnarsberg 2015 65
Ljusnarsberg 2016 64
Ljusnarsberg 2017 59
Ljusnarsberg 2018 65
Ljusnarsberg 2019 61
Ljusnarsberg 2020 62
Ljusnarsberg 2021 55
Ljusnarsberg 2022 57
Ljusnarsberg 2023 58
Datakälla: Svensk Kollektivtrafik: Kollektivtrafikbarometern, Svensk Kollektivtrafik: personlig kommunikation

Kommentar

Kundnöjdhet gäller länstrafikbolaget och regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). För riket som helhet beräknas ett medeltal över alla län. För kommuner anges kundnöjdheten i det län kommunen ligger i.

Kundnöjdheten motsvarar den sammanfattande nöjdheten med länstrafikbolaget som i Svensk kollektivtrafiks undersökning benämns NKI - nöjd kundindex. Detta index redovisas i Kollektivtrafikbarometern dels för kunderna, dels för allmänheten. Vi redovisar här kundernas nöjdhet.

År 2017 införde Svensk kollektivtrafik en ny metod för att samla in dataunderlag till sin kollektivtrafikbarometer. Därför kan det vara problematiskt att jämföra kundnöjdheten år 2017 och senare med tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad kundnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i SCB:s medborgarundersökningar. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik ökade påtagligt under en lång följd av år fram till covid-pandemin, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Covid-pandemin medförde att resandet i kollektivtrafiken minskade drastiskt under år 2020 och 2021, men kundnöjdheten påverkades inte nämnvärt. Skälet kan vara att kapaciteten i kollektivtrafiken upprätthölls trots sviktande kundunderlag.

Indikator N.B3.K.2
Uppdaterad: 2024-02-08