Gå direkt till sidans innehåll

Andel boende i kollektivtrafiknära läge

Indikator N. B3.K. 4

Andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Sundbyberg  99,5 2023
1 Solna  99,5 2023
2 Stockholm  98,0 2023
3 Järfälla  97,1 2023
4 Malmö  96,8 2023
5 Upplands Väsby  96,7 2023
6 Sollentuna  95,6 2023
7 Partille  95,4 2023
8 Göteborg  94,7 2023
9 Huddinge  94,5 2023
10 Botkyrka  93,7 2023
11 Salem  93,7 2023
12 Helsingborg  93,5 2023
13 Täby  93,5 2023
14 Tyresö  93,3 2023
15 Lidingö  92,6 2023
16 Nacka  91,9 2023
17 Mölndal  91,9 2023
18 Danderyd  91,7 2023
19 Borlänge  91,6 2023
20 Lund  91,4 2023
21 Gävle  91,1 2023
22 Öckerö  91,0 2023
23 Östersund  90,5 2023
24 Trollhättan  90,5 2023
25 Halmstad  90,3 2023
26 Karlstad  90,1 2023
27 Lomma  89,6 2023
28 Uppsala  89,3 2023
29 Sigtuna  89,2 2023
30 Södertälje  88,9 2023
31 Haninge  88,6 2023
32 Linköping  88,1 2023
33 Ludvika  88,0 2023
34 Landskrona  87,9 2023
35 Jönköping  87,9 2023
36 Falun  87,7 2023
37 Umeå  87,6 2023
38 Luleå  87,3 2023
39 Oxelösund  86,7 2023
40 Örebro  86,2 2023
41 Borås  85,7 2023
42 Eskilstuna  85,4 2023
43 Västerås  85,3 2023
44 Upplands-Bro  85,3 2023
45 Växjö  85,0 2023
46 Nynäshamn  84,9 2023
47 Håbo  84,9 2023
48 Motala  84,8 2023
49 Burlöv  84,7 2023
50 Nyköping  84,5 2023
51 Skövde  84,5 2023
52 Sandviken  84,2 2023
53 Sundsvall  84,2 2023
54 Trelleborg  84,1 2023
55 Härnösand  84,1 2023
56 Härryda  83,8 2023
57 Nässjö  82,7 2023
58 Katrineholm  82,6 2023
59 Ale  81,9 2023
60 Ekerö  81,4 2023
61 Ängelholm  81,2 2023
62 Kristinehamn  81,2 2023
63 Norrköping  81,0 2023
64 Riket  81,0 2023
65 Boden  80,8 2023
66 Vänersborg  80,5 2023
67 Vallentuna  80,4 2023
68 Åmål  80,3 2023
69 Uddevalla  80,3 2023
70 Kiruna  80,2 2023
71 Älvkarleby  80,0 2023
72 Staffanstorp  79,7 2023
73 Söderhamn  79,5 2023
74 Mora  79,4 2023
75 Ystad  78,8 2023
76 Vaxholm  78,8 2023
77 Lidköping  78,7 2023
78 Lerum  78,7 2023
79 Timrå  78,5 2023
80 Hammarö  78,5 2023
81 Avesta  78,2 2023
82 Kalmar  78,0 2023
83 Karlskoga  77,9 2023
84 Alingsås  77,8 2023
85 Skellefteå  77,6 2023
86 Orsa  77,5 2023
87 Falkenberg  77,5 2023
88 Höganäs  77,2 2023
89 Värmdö  77,1 2023
90 Mariestad  76,3 2023
91 Västervik  75,8 2023
92 Svedala  75,7 2023
93 Vingåker  75,7 2023
94 Karlskrona  75,7 2023
95 Kungälv  75,7 2023
96 Österåker  75,5 2023
97 Varberg  75,0 2023
98 Smedjebacken  74,8 2023
99 Kalix  74,7 2023
100 Oskarshamn  74,4 2023
101 Lysekil  74,3 2023
102 Eslöv  74,3 2023
103 Strängnäs  74,2 2023
104 Stenungsund  74,2 2023
105 Karlshamn  74,1 2023
106 Karlsborg  74,0 2023
107 Sala  73,5 2023
108 Finspång  73,4 2023
109 Hofors  73,3 2023
110 Nora  73,3 2023
111 Piteå  73,2 2023
112 Gällivare  73,0 2023
113 Tjörn  72,6 2023
114 Flen  72,5 2023
115 Knivsta  72,4 2023
116 Kristianstad  72,2 2023
117 Leksand  72,2 2023
118 Skara  72,2 2023
119 Sotenäs  72,1 2023
120 Norberg  71,9 2023
121 Enköping  71,8 2023
122 Åre  71,7 2023
123 Hudiksvall  71,4 2023
124 Sölvesborg  71,2 2023
125 Hedemora  70,8 2023
126 Norrtälje  70,5 2023
127 Ulricehamn  70,4 2023
128 Vellinge  70,4 2023
129 Bjuv  70,0 2023
130 Strömstad  69,8 2023
131 Falköping  69,8 2023
132 Bollnäs  69,8 2023
133 Hallstahammar  69,3 2023
134 Hjo  69,2 2023
135 Örnsköldsvik  69,2 2023
136 Arvika  68,7 2023
137 Gullspång  68,2 2023
138 Vännäs  68,1 2023
139 Kungsbacka  68,0 2023
140 Fagersta  67,7 2023
141 Tidaholm  67,6 2023
142 Simrishamn  67,6 2023
143 Nykvarn  67,4 2023
144 Forshaga  67,2 2023
145 Gnesta  67,2 2023
146 Vetlanda  66,8 2023
147 Tierp  66,8 2023
148 Åstorp  66,6 2023
149 Mellerud  66,4 2023
150 Eksjö  66,2 2023
151 Uppvidinge  65,5 2023
152 Mönsterås  65,0 2023
153 Säter  64,7 2023
154 Högsby  64,6 2023
155 Lessebo  64,4 2023
156 Älmhult  64,4 2023
157 Värnamo  64,3 2023
158 Grums  64,0 2023
159 Gotland  63,8 2023
160 Trosa  63,7 2023
161 Laholm  63,7 2023
162 Hultsfred  62,4 2023
163 Kävlinge  62,3 2023
164 Höör  62,1 2023
165 Östhammar  61,7 2023
166 Heby  61,6 2023
167 Tranemo  61,6 2023
168 Älvdalen  61,5 2023
169 Svalöv  61,4 2023
170 Nordanstig  60,9 2023
171 Haparanda  60,7 2023
172 Hylte  60,7 2023
173 Gagnef  60,7 2023
174 Ronneby  60,4 2023
175 Mörbylånga  60,3 2023
176 Mjölby  60,2 2023
177 Alvesta  60,1 2023
178 Mullsjö  60,0 2023
179 Hagfors  59,6 2023
180 Vårgårda  59,3 2023
181 Ljusdal  59,1 2023
182 Kramfors  58,9 2023
183 Lindesberg  58,7 2023
184 Vadstena  58,5 2023
185 Kumla  58,5 2023
186 Bengtsfors  58,5 2023
187 Krokom  58,4 2023
188 Lilla Edet  58,4 2023
189 Hässleholm  57,9 2023
190 Mark  57,5 2023
191 Markaryd  57,3 2023
192 Rättvik  57,0 2023
193 Habo  56,5 2023
194 Båstad  56,4 2023
195 Gislaved  56,0 2023
196 Ånge  55,7 2023
197 Bromölla  55,7 2023
198 Sollefteå  55,2 2023
199 Vimmerby  55,0 2023
200 Munkedal  54,7 2023
201 Aneby  54,5 2023
202 Tomelilla  53,9 2023
203 Tingsryd  53,3 2023
204 Svenljunga  52,6 2023
205 Norsjö  52,5 2023
206 Hällefors  52,4 2023
207 Tranås  52,1 2023
208 Degerfors  52,0 2023
209 Gnosjö  52,0 2023
210 Sävsjö  51,9 2023
211 Nordmaling  51,7 2023
212 Hallsberg  51,6 2023
213 Färgelanda  51,0 2023
214 Orust  50,8 2023
215 Vindeln  50,7 2023
216 Lekeberg  50,6 2023
217 Malung-Sälen  50,5 2023
218 Götene  50,4 2023
219 Skinnskatteberg  50,1 2023
220 Olofström  50,1 2023
221 Vara  49,9 2023
222 Ydre  49,8 2023
223 Storuman  49,7 2023
224 Skurup  49,4 2023
225 Boxholm  49,3 2023
226 Säffle  49,2 2023
227 Vaggeryd  48,7 2023
228 Ödeshög  48,2 2023
229 Essunga  48,0 2023
230 Åtvidaberg  47,8 2023
231 Östra Göinge  47,6 2023
232 Töreboda  47,6 2023
233 Filipstad  47,3 2023
234 Bollebygd  47,2 2023
235 Örkelljunga  47,2 2023
236 Klippan  46,3 2023
237 Ljungby  46,1 2023
238 Torsås  45,6 2023
239 Söderköping  45,4 2023
240 Ovanåker  45,0 2023
241 Härjedalen  44,7 2023
242 Munkfors  44,7 2023
243 Herrljunga  44,7 2023
244 Nybro  44,4 2023
245 Kil  44,2 2023
246 Osby  44,1 2023
247 Älvsbyn  43,6 2023
248 Berg  43,5 2023
249 Laxå  43,2 2023
250 Dorotea  42,2 2023
251 Eda  41,9 2023
252 Ragunda  41,6 2023
253 Sjöbo  41,2 2023
254 Tibro  41,0 2023
255 Hörby  40,5 2023
256 Lycksele  40,4 2023
257 Tanum  40,3 2023
258 Ockelbo  40,2 2023
259 Storfors  40,1 2023
260 Kinda  39,9 2023
261 Surahammar  39,0 2023
262 Borgholm  39,0 2023
263 Robertsfors  37,6 2023
264 Strömsund  37,4 2023
265 Malå  36,5 2023
266 Jokkmokk  36,5 2023
267 Askersund  35,8 2023
268 Kungsör  35,8 2023
269 Dals-Ed  35,6 2023
270 Bräcke  34,3 2023
271 Köping  33,8 2023
272 Sunne  33,4 2023
273 Sorsele  33,3 2023
274 Torsby  32,4 2023
275 Vilhelmina  31,9 2023
276 Årjäng  31,5 2023
277 Vansbro  30,8 2023
278 Arvidsjaur  29,9 2023
279 Överkalix  29,8 2023
280 Valdemarsvik  29,6 2023
281 Arboga  28,5 2023
282 Emmaboda  27,2 2023
283 Bjurholm  27,1 2023
284 Åsele  25,5 2023
285 Ljusnarsberg  25,4 2023
286 Grästorp  24,5 2023
287 Övertorneå  24,1 2023
288 Perstorp  23,3 2023
289 Arjeplog  23,1 2023
290 Pajala  17,4 2023
Datakälla: Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA): Databasen Kolada

Kommentar

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.

Analys
Andelen människor som bor nära en aktiv kollektivtrafikhållplats växte långsamt till och med år 2019. Det växande utbudet av kollektivtrafik bidrog till detta. Det kan också ha berott på mer medveten planering av bostäders och hållplatsers läge.

Ökat utbud och bättre planering bör leda till ökat resande med kollektivtrafiken. Och resandet ökade faktiskt, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer.

Åren 2021-2022 bröts den uppåtgående trenden, och andelen boende i kollektivtrafiknära läge föll tillbaka något. Alla förändringar är dock små, vilket gör att tolkningar måste göras med försiktighet. Den negativa utvecklingen återspeglades i ett långsamt minskande utbud av kollektivtrafik, vilket gör det troligt att trendbrottet trots allt var reellt. Covid-epidemin kan i så fall ha varit en utlösande faktor. År 2023 återhämtade sig både andelen boende i kollektitrafiknära läge och utbudet av kollektivtrafik något.

Övriga kommentarer
Detta är en av de 50 nyckeltal som Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) formulerat som stöd för kommuners och regioners genomförande av Agenda 2030, som antogs av FN:s medlemsländer år 2015. Agenda 2030 inrymmer de 17 Globala målen för hållbar utveckling. De 50 nyckeltalen för Agenda 2030 nås via databasen Kolada, genom att välja en kommun i "Jämföraren".

Uppdaterad: 2025-08-26