Gå direkt till sidans innehåll

Andel boende i kollektivtrafiknära läge

Indikator N. B3.K. 4

Andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Solna  99,7 2022
1 Sundbyberg  99,7 2022
2 Stockholm  98,1 2022
3 Järfälla  97,2 2022
4 Malmö  97,2 2022
5 Upplands Väsby  96,8 2022
6 Partille  95,3 2022
7 Sollentuna  95,3 2022
8 Göteborg  94,7 2022
9 Huddinge  94,6 2022
10 Botkyrka  93,9 2022
11 Salem  93,7 2022
12 Täby  93,6 2022
13 Tyresö  93,2 2022
14 Helsingborg  93,1 2022
15 Nacka  92,8 2022
16 Lidingö  92,6 2022
17 Lund  91,9 2022
18 Danderyd  91,8 2022
19 Gävle  91,1 2022
20 Trollhättan  91,1 2022
21 Öckerö  91,0 2022
22 Mölndal  90,8 2022
23 Östersund  90,6 2022
24 Borlänge  90,4 2022
25 Karlstad  90,4 2022
26 Halmstad  90,0 2022
27 Sigtuna  89,9 2022
28 Uppsala  89,4 2022
29 Lomma  89,1 2022
30 Södertälje  88,7 2022
31 Haninge  88,5 2022
32 Umeå  88,0 2022
33 Jönköping  88,0 2022
34 Landskrona  87,9 2022
35 Ludvika  87,8 2022
36 Luleå  87,7 2022
37 Linköping  87,4 2022
38 Oxelösund  86,7 2022
39 Falun  86,5 2022
40 Örebro  86,2 2022
41 Borås  85,7 2022
42 Västerås  85,6 2022
43 Växjö  85,1 2022
44 Skövde  84,9 2022
45 Nynäshamn  84,8 2022
46 Burlöv  84,7 2022
47 Nyköping  84,6 2022
48 Sandviken  84,4 2022
49 Trelleborg  84,3 2022
50 Eskilstuna  84,2 2022
51 Upplands-Bro  84,2 2022
52 Härnösand  84,2 2022
53 Håbo  84,1 2022
54 Sundsvall  83,9 2022
55 Härryda  83,8 2022
56 Ängelholm  83,5 2022
57 Nässjö  82,8 2022
58 Mora  82,7 2022
59 Ale  82,0 2022
60 Katrineholm  81,7 2022
61 Norberg  81,0 2022
62 Boden  81,0 2022
63 Riket  80,8 2022
64 Vänersborg  80,8 2022
65 Kristinehamn  80,7 2022
66 Älvkarleby  80,6 2022
67 Ekerö  80,5 2022
68 Uddevalla  80,4 2022
69 Vallentuna  80,3 2022
70 Oskarshamn  79,8 2022
71 Söderhamn  79,7 2022
72 Hammarö  79,5 2022
73 Motala  79,3 2022
74 Staffanstorp  79,3 2022
75 Vaxholm  78,9 2022
76 Ystad  78,7 2022
77 Lerum  78,7 2022
78 Lidköping  78,5 2022
79 Karlskoga  78,2 2022
80 Alingsås  77,9 2022
81 Kalmar  77,9 2022
82 Norrköping  77,8 2022
83 Orsa  77,4 2022
84 Falkenberg  77,3 2022
85 Höganäs  77,2 2022
86 Kiruna  77,2 2022
87 Åmål  76,8 2022
88 Karlskrona  76,6 2022
89 Skellefteå  76,1 2022
90 Värmdö  75,9 2022
91 Vingåker  75,8 2022
92 Kungälv  75,8 2022
93 Västervik  75,5 2022
94 Österåker  75,3 2022
95 Svedala  75,2 2022
96 Nora  75,2 2022
97 Smedjebacken  74,7 2022
98 Lysekil  74,4 2022
99 Tjörn  74,4 2022
100 Sala  74,4 2022
101 Strängnäs  74,0 2022
102 Karlsborg  73,8 2022
103 Karlshamn  73,5 2022
104 Eslöv  73,4 2022
105 Piteå  73,3 2022
106 Hofors  73,3 2022
107 Flen  73,2 2022
108 Mariestad  73,0 2022
109 Gällivare  72,7 2022
110 Stenungsund  72,5 2022
111 Skara  72,4 2022
112 Sotenäs  72,4 2022
113 Varberg  72,4 2022
114 Kristianstad  72,3 2022
115 Värnamo  72,3 2022
116 Knivsta  72,2 2022
117 Enköping  72,2 2022
118 Timrå  72,2 2022
119 Leksand  72,0 2022
120 Åre  72,0 2022
121 Finspång  71,9 2022
122 Sölvesborg  71,5 2022
123 Norrtälje  71,4 2022
124 Hudiksvall  71,2 2022
125 Hedemora  70,7 2022
126 Simrishamn  70,6 2022
127 Ulricehamn  70,2 2022
128 Vellinge  70,1 2022
129 Nykvarn  70,0 2022
130 Bjuv  70,0 2022
131 Falköping  69,7 2022
132 Avesta  69,4 2022
133 Hallstahammar  69,2 2022
134 Örnsköldsvik  69,1 2022
135 Strömstad  69,0 2022
136 Vetlanda  68,9 2022
137 Tidaholm  68,6 2022
138 Arvika  68,6 2022
139 Mönsterås  68,4 2022
140 Bollnäs  68,3 2022
141 Gullspång  68,1 2022
142 Vännäs  68,0 2022
143 Fagersta  67,8 2022
144 Gnesta  67,5 2022
145 Högsby  67,3 2022
146 Forshaga  67,2 2022
147 Hjo  66,9 2022
148 Åtvidaberg  66,8 2022
149 Tierp  66,5 2022
150 Åstorp  66,3 2022
151 Kungsbacka  66,1 2022
152 Eksjö  66,0 2022
153 Lilla Edet  65,8 2022
154 Lindesberg  65,6 2022
155 Älmhult  65,4 2022
156 Uppvidinge  65,3 2022
157 Lessebo  64,9 2022
158 Säter  64,8 2022
159 Grums  64,4 2022
160 Dals-Ed  64,1 2022
161 Gotland  63,8 2022
162 Trosa  63,8 2022
163 Ronneby  63,7 2022
164 Mjölby  62,8 2022
165 Hultsfred  62,6 2022
166 Laholm  62,5 2022
167 Östhammar  61,8 2022
168 Höör  61,8 2022
169 Älvdalen  61,7 2022
170 Heby  61,4 2022
171 Svalöv  61,1 2022
172 Mörbylånga  61,0 2022
173 Alvesta  60,8 2022
174 Nordanstig  60,8 2022
175 Mullsjö  60,6 2022
176 Haparanda  60,4 2022
177 Tranemo  60,2 2022
178 Hagfors  59,8 2022
179 Säffle  59,3 2022
180 Kramfors  59,1 2022
181 Kumla  59,0 2022
182 Ljusdal  59,0 2022
183 Hylte  58,6 2022
184 Bengtsfors  58,4 2022
185 Olofström  58,3 2022
186 Hässleholm  58,0 2022
187 Krokom  57,1 2022
188 Markaryd  57,1 2022
189 Kalix  56,9 2022
190 Rättvik  56,8 2022
191 Habo  56,6 2022
192 Gislaved  56,4 2022
193 Mark  56,1 2022
194 Bromölla  55,8 2022
195 Ånge  55,7 2022
196 Sollefteå  55,4 2022
197 Vimmerby  55,1 2022
198 Kävlinge  55,1 2022
199 Vårgårda  55,1 2022
200 Munkedal  54,8 2022
201 Aneby  54,8 2022
202 Vadstena  54,0 2022
203 Tingsryd  53,8 2022
204 Tomelilla  53,7 2022
205 Hallsberg  53,2 2022
206 Båstad  53,1 2022
207 Hällefors  53,0 2022
208 Gnosjö  52,9 2022
209 Degerfors  52,6 2022
210 Sävsjö  52,3 2022
211 Norsjö  52,1 2022
212 Nordmaling  52,0 2022
213 Svenljunga  51,9 2022
214 Lekeberg  51,7 2022
215 Färgelanda  51,2 2022
216 Orust  51,0 2022
217 Malung-Sälen  50,9 2022
218 Älvsbyn  50,8 2022
219 Skinnskatteberg  50,7 2022
220 Boxholm  50,5 2022
221 Tranås  50,4 2022
222 Mellerud  49,9 2022
223 Gagnef  49,9 2022
224 Essunga  49,8 2022
225 Skurup  49,8 2022
226 Laxå  49,6 2022
227 Vaggeryd  49,2 2022
228 Vara  49,1 2022
229 Vindeln  49,1 2022
230 Nybro  49,1 2022
231 Storuman  49,0 2022
232 Götene  48,8 2022
233 Östra Göinge  48,3 2022
234 Ödeshög  48,0 2022
235 Töreboda  47,8 2022
236 Bollebygd  47,3 2022
237 Örkelljunga  47,2 2022
238 Filipstad  47,0 2022
239 Klippan  46,4 2022
240 Kungsör  46,3 2022
241 Ljusnarsberg  46,3 2022
242 Torsås  45,4 2022
243 Ljungby  45,3 2022
244 Munkfors  45,3 2022
245 Herrljunga  45,0 2022
246 Ovanåker  44,8 2022
247 Kil  44,1 2022
248 Osby  43,9 2022
249 Ragunda  42,2 2022
250 Härjedalen  42,1 2022
251 Eda  41,5 2022
252 Sjöbo  41,5 2022
253 Tibro  41,3 2022
254 Hörby  41,2 2022
255 Söderköping  40,9 2022
256 Lycksele  40,5 2022
257 Kinda  40,5 2022
258 Ockelbo  40,3 2022
259 Ydre  40,3 2022
260 Tanum  39,5 2022
261 Storfors  39,4 2022
262 Robertsfors  39,1 2022
263 Borgholm  39,1 2022
264 Surahammar  39,0 2022
265 Berg  39,0 2022
266 Strömsund  37,3 2022
267 Malå  36,9 2022
268 Dorotea  36,4 2022
269 Jokkmokk  36,3 2022
270 Askersund  35,8 2022
271 Köping  33,8 2022
272 Sunne  33,4 2022
273 Bräcke  33,3 2022
274 Sorsele  33,0 2022
275 Torsby  32,2 2022
276 Årjäng  31,4 2022
277 Vilhelmina  30,9 2022
278 Arvidsjaur  29,8 2022
279 Valdemarsvik  29,8 2022
280 Överkalix  29,5 2022
281 Vansbro  28,8 2022
282 Arboga  28,4 2022
283 Emmaboda  28,0 2022
284 Bjurholm  25,8 2022
285 Åsele  25,1 2022
286 Grästorp  25,0 2022
287 Övertorneå  24,9 2022
288 Perstorp  23,2 2022
289 Arjeplog  22,5 2022
290 Pajala  17,1 2022
Datakälla: Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA): Databasen Kolada

Kommentar

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.

Analys
Andelen människor som bor nära en aktiv kollektivtrafikhållplats växte långsamt till och med år 2019. Det växande utbudet av kollektivtrafik bidrog till detta. Det kan också ha berott på mer medveten planering av bostäders och hållplatsers läge.

Ökat utbud och bättre planering bör leda till ökat resande med kollektivtrafiken. Och resandet ökade faktiskt, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer.

Åren 2020 och 2021 bröts den uppåtgående trenden, och andelen boende i kollektivtrafiknära läge började falla tillbaka. Alla förändringar är dock små, vilket gör att tolkningar måste göras med försiktighet. Den negativa utvecklingen de senaste åren återspeglas i ett långsamt minskande utbud av kollektivtrafik sedan år 2020, vilket trots allt gör det troligt att trendbrottet är reellt. Covid-epidemin kan i så fall ha varit en utlösande faktor.

Övriga kommentarer
Detta är en av de 50 nyckeltal som Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) formulerat som stöd för kommuners och regioners genomförande av Agenda 2030, som antogs av FN:s medlemsländer år 2015. Agenda 2030 inrymmer de 17 Globala målen för hållbar utveckling. De 50 nyckeltalen för Agenda 2030 nås via databasen Kolada, genom att välja en kommun i "Jämföraren".

Uppdaterad: 2024-11-28