Gå direkt till sidans innehåll

Andel boende i kollektivtrafiknära läge

Indikator N. B3.K. 4

Andel av befolkningen som har en trafikerad hållplats inom 500 meter från sin folkbokföringsadress (%)

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Solna

 99,7

2022

1

Sundbyberg

 99,7

2022

2

Stockholm

 98,1

2022

3

Järfälla

 97,2

2022

4

Malmö

 97,2

2022

5

Upplands Väsby

 96,8

2022

6

Partille

 95,3

2022

7

Sollentuna

 95,3

2022

8

Göteborg

 94,7

2022

9

Huddinge

 94,6

2022

10

Botkyrka

 93,9

2022

11

Salem

 93,7

2022

12

Täby

 93,6

2022

13

Tyresö

 93,2

2022

14

Helsingborg

 93,1

2022

15

Nacka

 92,8

2022

16

Lidingö

 92,6

2022

17

Lund

 91,9

2022

18

Danderyd

 91,8

2022

19

Gävle

 91,1

2022

20

Trollhättan

 91,1

2022

21

Öckerö

 91,0

2022

22

Mölndal

 90,8

2022

23

Östersund

 90,6

2022

24

Borlänge

 90,4

2022

25

Karlstad

 90,4

2022

26

Halmstad

 90,0

2022

27

Sigtuna

 89,9

2022

28

Uppsala

 89,4

2022

29

Lomma

 89,1

2022

30

Södertälje

 88,7

2022

31

Haninge

 88,5

2022

32

Umeå

 88,0

2022

33

Jönköping

 88,0

2022

34

Landskrona

 87,9

2022

35

Ludvika

 87,8

2022

36

Luleå

 87,7

2022

37

Linköping

 87,4

2022

38

Oxelösund

 86,7

2022

39

Falun

 86,5

2022

40

Örebro

 86,2

2022

41

Borås

 85,7

2022

42

Västerås

 85,6

2022

43

Växjö

 85,1

2022

44

Skövde

 84,9

2022

45

Nynäshamn

 84,8

2022

46

Burlöv

 84,7

2022

47

Nyköping

 84,6

2022

48

Sandviken

 84,4

2022

49

Trelleborg

 84,3

2022

50

Eskilstuna

 84,2

2022

51

Upplands-Bro

 84,2

2022

52

Härnösand

 84,2

2022

53

Håbo

 84,1

2022

54

Sundsvall

 83,9

2022

55

Härryda

 83,8

2022

56

Ängelholm

 83,5

2022

57

Nässjö

 82,8

2022

58

Mora

 82,7

2022

59

Ale

 82,0

2022

60

Katrineholm

 81,7

2022

61

Norberg

 81,0

2022

62

Boden

 81,0

2022

63

Riket

 80,8

2022

64

Vänersborg

 80,8

2022

65

Kristinehamn

 80,7

2022

66

Älvkarleby

 80,6

2022

67

Ekerö

 80,5

2022

68

Uddevalla

 80,4

2022

69

Vallentuna

 80,3

2022

70

Oskarshamn

 79,8

2022

71

Söderhamn

 79,7

2022

72

Hammarö

 79,5

2022

73

Motala

 79,3

2022

74

Staffanstorp

 79,3

2022

75

Vaxholm

 78,9

2022

76

Ystad

 78,7

2022

77

Lerum

 78,7

2022

78

Lidköping

 78,5

2022

79

Karlskoga

 78,2

2022

80

Alingsås

 77,9

2022

81

Kalmar

 77,9

2022

82

Norrköping

 77,8

2022

83

Orsa

 77,4

2022

84

Falkenberg

 77,3

2022

85

Höganäs

 77,2

2022

86

Kiruna

 77,2

2022

87

Åmål

 76,8

2022

88

Karlskrona

 76,6

2022

89

Skellefteå

 76,1

2022

90

Värmdö

 75,9

2022

91

Vingåker

 75,8

2022

92

Kungälv

 75,8

2022

93

Västervik

 75,5

2022

94

Österåker

 75,3

2022

95

Svedala

 75,2

2022

96

Nora

 75,2

2022

97

Smedjebacken

 74,7

2022

98

Lysekil

 74,4

2022

99

Tjörn

 74,4

2022

100

Sala

 74,4

2022

101

Strängnäs

 74,0

2022

102

Karlsborg

 73,8

2022

103

Karlshamn

 73,5

2022

104

Eslöv

 73,4

2022

105

Piteå

 73,3

2022

106

Hofors

 73,3

2022

107

Flen

 73,2

2022

108

Mariestad

 73,0

2022

109

Gällivare

 72,7

2022

110

Stenungsund

 72,5

2022

111

Skara

 72,4

2022

112

Sotenäs

 72,4

2022

113

Varberg

 72,4

2022

114

Kristianstad

 72,3

2022

115

Värnamo

 72,3

2022

116

Knivsta

 72,2

2022

117

Enköping

 72,2

2022

118

Timrå

 72,2

2022

119

Leksand

 72,0

2022

120

Åre

 72,0

2022

121

Finspång

 71,9

2022

122

Sölvesborg

 71,5

2022

123

Norrtälje

 71,4

2022

124

Hudiksvall

 71,2

2022

125

Hedemora

 70,7

2022

126

Simrishamn

 70,6

2022

127

Ulricehamn

 70,2

2022

128

Vellinge

 70,1

2022

129

Nykvarn

 70,0

2022

130

Bjuv

 70,0

2022

131

Falköping

 69,7

2022

132

Avesta

 69,4

2022

133

Hallstahammar

 69,2

2022

134

Örnsköldsvik

 69,1

2022

135

Strömstad

 69,0

2022

136

Vetlanda

 68,9

2022

137

Tidaholm

 68,6

2022

138

Arvika

 68,6

2022

139

Mönsterås

 68,4

2022

140

Bollnäs

 68,3

2022

141

Gullspång

 68,1

2022

142

Vännäs

 68,0

2022

143

Fagersta

 67,8

2022

144

Gnesta

 67,5

2022

145

Högsby

 67,3

2022

146

Forshaga

 67,2

2022

147

Hjo

 66,9

2022

148

Åtvidaberg

 66,8

2022

149

Tierp

 66,5

2022

150

Åstorp

 66,3

2022

151

Kungsbacka

 66,1

2022

152

Eksjö

 66,0

2022

153

Lilla Edet

 65,8

2022

154

Lindesberg

 65,6

2022

155

Älmhult

 65,4

2022

156

Uppvidinge

 65,3

2022

157

Lessebo

 64,9

2022

158

Säter

 64,8

2022

159

Grums

 64,4

2022

160

Dals-Ed

 64,1

2022

161

Gotland

 63,8

2022

162

Trosa

 63,8

2022

163

Ronneby

 63,7

2022

164

Mjölby

 62,8

2022

165

Hultsfred

 62,6

2022

166

Laholm

 62,5

2022

167

Östhammar

 61,8

2022

168

Höör

 61,8

2022

169

Älvdalen

 61,7

2022

170

Heby

 61,4

2022

171

Svalöv

 61,1

2022

172

Mörbylånga

 61,0

2022

173

Alvesta

 60,8

2022

174

Nordanstig

 60,8

2022

175

Mullsjö

 60,6

2022

176

Haparanda

 60,4

2022

177

Tranemo

 60,2

2022

178

Hagfors

 59,8

2022

179

Säffle

 59,3

2022

180

Kramfors

 59,1

2022

181

Kumla

 59,0

2022

182

Ljusdal

 59,0

2022

183

Hylte

 58,6

2022

184

Bengtsfors

 58,4

2022

185

Olofström

 58,3

2022

186

Hässleholm

 58,0

2022

187

Krokom

 57,1

2022

188

Markaryd

 57,1

2022

189

Kalix

 56,9

2022

190

Rättvik

 56,8

2022

191

Habo

 56,6

2022

192

Gislaved

 56,4

2022

193

Mark

 56,1

2022

194

Bromölla

 55,8

2022

195

Ånge

 55,7

2022

196

Sollefteå

 55,4

2022

197

Vimmerby

 55,1

2022

198

Kävlinge

 55,1

2022

199

Vårgårda

 55,1

2022

200

Munkedal

 54,8

2022

201

Aneby

 54,8

2022

202

Vadstena

 54,0

2022

203

Tingsryd

 53,8

2022

204

Tomelilla

 53,7

2022

205

Hallsberg

 53,2

2022

206

Båstad

 53,1

2022

207

Hällefors

 53,0

2022

208

Gnosjö

 52,9

2022

209

Degerfors

 52,6

2022

210

Sävsjö

 52,3

2022

211

Norsjö

 52,1

2022

212

Nordmaling

 52,0

2022

213

Svenljunga

 51,9

2022

214

Lekeberg

 51,7

2022

215

Färgelanda

 51,2

2022

216

Orust

 51,0

2022

217

Malung-Sälen

 50,9

2022

218

Älvsbyn

 50,8

2022

219

Skinnskatteberg

 50,7

2022

220

Boxholm

 50,5

2022

221

Tranås

 50,4

2022

222

Mellerud

 49,9

2022

223

Gagnef

 49,9

2022

224

Essunga

 49,8

2022

225

Skurup

 49,8

2022

226

Laxå

 49,6

2022

227

Vaggeryd

 49,2

2022

228

Vara

 49,1

2022

229

Vindeln

 49,1

2022

230

Nybro

 49,1

2022

231

Storuman

 49,0

2022

232

Götene

 48,8

2022

233

Östra Göinge

 48,3

2022

234

Ödeshög

 48,0

2022

235

Töreboda

 47,8

2022

236

Bollebygd

 47,3

2022

237

Örkelljunga

 47,2

2022

238

Filipstad

 47,0

2022

239

Klippan

 46,4

2022

240

Kungsör

 46,3

2022

241

Ljusnarsberg

 46,3

2022

242

Torsås

 45,4

2022

243

Ljungby

 45,3

2022

244

Munkfors

 45,3

2022

245

Herrljunga

 45,0

2022

246

Ovanåker

 44,8

2022

247

Kil

 44,1

2022

248

Osby

 43,9

2022

249

Ragunda

 42,2

2022

250

Härjedalen

 42,1

2022

251

Eda

 41,5

2022

252

Sjöbo

 41,5

2022

253

Tibro

 41,3

2022

254

Hörby

 41,2

2022

255

Söderköping

 40,9

2022

256

Lycksele

 40,5

2022

257

Kinda

 40,5

2022

258

Ockelbo

 40,3

2022

259

Ydre

 40,3

2022

260

Tanum

 39,5

2022

261

Storfors

 39,4

2022

262

Robertsfors

 39,1

2022

263

Borgholm

 39,1

2022

264

Surahammar

 39,0

2022

265

Berg

 39,0

2022

266

Strömsund

 37,3

2022

267

Malå

 36,9

2022

268

Dorotea

 36,4

2022

269

Jokkmokk

 36,3

2022

270

Askersund

 35,8

2022

271

Köping

 33,8

2022

272

Sunne

 33,4

2022

273

Bräcke

 33,3

2022

274

Sorsele

 33,0

2022

275

Torsby

 32,2

2022

276

Årjäng

 31,4

2022

277

Vilhelmina

 30,9

2022

278

Arvidsjaur

 29,8

2022

279

Valdemarsvik

 29,8

2022

280

Överkalix

 29,5

2022

281

Vansbro

 28,8

2022

282

Arboga

 28,4

2022

283

Emmaboda

 28,0

2022

284

Bjurholm

 25,8

2022

285

Åsele

 25,1

2022

286

Grästorp

 25,0

2022

287

Övertorneå

 24,9

2022

288

Perstorp

 23,2

2022

289

Arjeplog

 22,5

2022

290

Pajala

 17,1

2022

Kommentar

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät.

Analys
Andelen människor som bor nära en aktiv kollektivtrafikhållplats växte långsamt till och med år 2019. Det växande utbudet av kollektivtrafik bidrog till detta. Det kan också ha berott på mer medveten planering av bostäders och hållplatsers läge.

Ökat utbud och bättre planering bör leda till ökat resande med kollektivtrafiken. Och resandet ökade faktiskt, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande.

Det ökande utbudet medförde dock inte att Sveriges befolkning blev mer nöjda med kollektivtrafiken, att döma av SCB:s medborgarunderökningar och Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer.

Åren 2020 och 2021 bröts den uppåtgående trenden, och andelen boende i kollektivtrafiknära läge började falla tillbaka. Alla förändringar är dock små, vilket gör att tolkningar måste göras med försiktighet. Den negativa utvecklingen de senaste åren återspeglas i ett långsamt minskande utbud av kollektivtrafik sedan år 2020, vilket trots allt gör det troligt att trendbrottet är reellt. Covid-epidemin kan i så fall ha varit en utlösande faktor.

Övriga kommentarer
Detta är en av de 50 nyckeltal som Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) formulerat som stöd för kommuners och regioners genomförande av Agenda 2030, som antogs av FN:s medlemsländer år 2015. Agenda 2030 inrymmer de 17 Globala målen för hållbar utveckling. De 50 nyckeltalen för Agenda 2030 nås via databasen Kolada, genom att välja en kommun i "Jämföraren".

Uppdaterad: 2024-07-22