Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Genomsnittligt persontransportarbete per personbil

Genomsnittligt transportarbete (antal personkilometer) som utförs i varje personbil (1 000 km/fordon)
Datum Värde (1 000 km/fordon)
2006 25,732
2007 25,8869
2008 25,5827
2009 25,3205
2010 24,9154
2011 24,7717
2012 24,3689
2013 24,0699
2014 24,0628
2015 23,972
2016 24,045
2017 23,945
2018 23,761
2019 19,563
2020 18,243
2021 17,938
2022 19,018
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2022, Trafikanalys: Fordon 2022

Kommentar

Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i personbil dividerat med det sammanlagda antalet personbilar i trafik.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används fordonsflottan som helhet? Bilpooler hjälper upp siffran.

OBS År 2019 sker ett tidsseriebrott. En ny metod används sedan dess för att beräkna transportarbetet i personbil, vilket gör att resesträckorna i personbil skrivs ned drastiskt. Detta innebär att transportarbetet med personbil minskar i motsvarande mån.

Analys
Flera indikatorer pekade på ökat resande med kollektivtrafiken före covid-pandemin, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna trend passar ihop med de data som visar att körsträckorna i bil per capita började minska en aning åren före pandemin år 2020.

Dock minskade inte antalet bilar i trafik per capita. Därav följer att det persontransportarbete som varje bil utför måste ha minskat - precis det som denna indikator antyder. Det verkar med andra ord som om vi i allt högre grad lät bilen stå kvar hemma medan tog till tåget eller bussen.

Pandemiåren 2020 och 2021 lät vi bilen stå parkerad medan vi i hög utsräckning arbetade hemma. År 2022 ökade persontransportarbetet med bil som en rekyleffekt när pandemin klingade av. Antalet personbilar i trafik påverkades inte nämnvärt av pandemin, vilket medförde att persontransportarbetet med bil sjönk åren 2020 och 2021, och återhämtade sig år 2022. Det skedde med andra ord ingen snabb anpassning av antalet bilar till behovet av bilresor.

Indikator N.B3.F.1
Uppdaterad: 2023-08-31