Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittligt persontransportarbete per personbil

Indikator N. B3.F. 1

Genomsnittligt transportarbete (antal personkilometer) som utförs i varje personbil (1 000 km/fordon)

Rad-id Datum Värde (1 000 km/fordon)
0 2006 25,732
1 2007 25,8869
2 2008 25,5827
3 2009 25,3205
4 2010 24,9154
5 2011 24,7717
6 2012 24,3689
7 2013 24,0699
8 2014 24,0628
9 2015 23,972
10 2016 24,045
11 2017 23,945
12 2018 23,761
13 2019 19,563
14 2020 18,243
15 2021 17,938
16 2022 19,018
17 2023 20,767
18 2024 19,609
Datakälla: Trafikanalys: Transportarbete 2000-2024, Trafikanalys: Fordon 2024

Kommentar

Det genomsnittliga persontransportarbetet definieras som det sammanlagda persontransportarbetet (personkm) i personbil dividerat med det sammanlagda antalet personbilar i trafik.

Denna indikator svarar på frågan: hur effektivt används fordonsflottan som helhet? Bilpooler hjälper upp siffran.

OBS År 2019 sker ett tidsseriebrott. En ny metod används sedan dess för att beräkna transportarbetet i personbil, vilket gör att resesträckorna i personbil skrivs ned drastiskt. Detta innebär att transportarbetet med personbil minskar i motsvarande mån. På grund av metodbytet varierar också det beräknade transportarbetet mer från år till år, på grund av den statistiska metoden i datainsamlingen. Dessa variationer behöver alltså inte ha någon grund i verkliga förändringar i transportmönstren.

Analys
Flera indikatorer pekade på ökat resande med kollektivtrafiken före covid-pandemin, både i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Denna trend passar ihop med de data som visar att körsträckorna i bil per capita började minska en aning åren före pandemin år 2020.

Dock minskar inte antalet bilar i trafik per capita. Därav följer att det persontransportarbete som varje bil utför måste minska - precis det som denna indikator antyder. Det verkar med andra ord som om vi i allt högre grad lät bilen stå kvar hemma medan tog till tåget eller bussen åren före pandemin. Därefter är det svårt att utläsa några tydliga trender.

Pandemiåren 2020 och 2021 lät vi bilen stå parkerad medan vi i hög utsräckning arbetade hemma. Åren 2022-2024 ökade persontransportarbetet med bil som en rekyleffekt när pandemin klingade av. Antalet personbilar i trafik påverkades inte nämnvärt av pandemin, vilket medförde att persontransportarbetet per bil sjönk åren 2020 och 2021, för att därefter återhämta sig.

Uppdaterad: 2025-08-28