Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel persontransporter med kollektivtrafik

För att bedöma våra resors påverkan på miljö, klimat och hälsa är det färdsträckorna i olika transportslag som är det mest intressanta.

Utformningen av regionala och kommunala resvaneundersökningar kan skilja sig åt från fall till fall. Som minsta gemensamma nämnare redovisar nästan alla sådana undersökningar fördelningen av antalet resor i olika transportslag. För att kunna jämföra olika kommuner med varandra fokuserar vi därför på antal resor på kommunal nivå, snarare än på resesträckor. För att även kunna jämföra kommuner med riket som helhet redovisar vi fördelningen av antalet resor också på nationell nivå.

Data som specifikt gäller arbets-, tjänste- och skolresor redovisas i indikator B3L.

Resesträckor

Med den genomsnittliga resesträckan menar vi det sammanlagda persontransportarbetet (räknat i enheten personkm) i motsvarande transportslag eller fordonstyp dividerat med folkmängden.

Med inrikes sjöfart menas här sjöfart längs med svenska vatten, även den med utländsk destination. Ökningen av resesträckan med sådan inrikes sjöfart mellan åren 2016 och 2017 förklaras till största delen av en ny metod att beräkna avstånd.

Med inrikes flyg menas här endast flygtrafik som sker mellan två svenska flyplatser, inte flyg från eller till utlandet över svenskt luftrum.

OBS Den stora minskningen av resesträckorna i år 2019 beror på ett tidsseriebrott. Trafikanalys beräknar transportarbete i personbil, cykel och gång med en ny metod från och med detta år, så att värdena inte kan jämföras med tidigare år. Numeriskt innebär förändringarna att transportarbetet i personbil skrivits ned drastiskt, att transportarbetet på cykel ökat, och att gångsträckorna minskat. Personbilstrafiken innefattar enbart personer 6-84 år från och med 2019 medan åren innan samtliga personer. Långa bilresor mer än en dag räknas inte med. Innan 2019 räknades alla förflyttningar utanför den egna tomten med i undersökningen. Sedan undersökningen 2019 räknas endast alla resor med som har ett ärende. Detta innebär att promenader eller cykelresor utan ärende inte räknas som en resa från och med 2019.

Antal resor

Siffrorna för riket som helhet är hämtad från de nationella resvaneundersökningarna. De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar.

Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Liknande uppgifter på kommunal nivå om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Delmål N.B3.C
Uppdaterad: 2023-08-24