Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator N. B3.B. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Uppsala  47 2015
1 Stockholm  40 2019
2 Gotland  40 2018
3 Linköping  40 2023
4 Lund  39 2023
5 Örebro  38 2023
6 Malmö  38 2023
7 Solna  38 2019
8 Katrineholm  35 2019
9 Sundbyberg  35 2019
10 Umeå  34 2014
11 Kalmar  33 2012
12 Oxelösund  33 2019
13 Karlstad  33 2023
14 Nyköping  32 2019
15 Växjö  32 2012
16 Västervik  30 2012
17 Tranås  29 2012
18 Lessebo  28 2012
19 Hällefors  28 2023
20 Vaxholm  28 2019
21 Norrköping  27 2023
22 Västerås  27 2023
23 Markaryd  27 2012
24 Eksjö  27 2012
25 Upplands-Bro  27 2019
26 Riket  26 2023
27 Finspång  26 2023
28 Nybro  26 2012
29 Älmhult  26 2012
30 Ljungby  26 2012
31 Gävle  25 2012
32 Vadstena  25 2023
33 Nacka  25 2019
34 Falun  25 2018
35 Uppvidinge  24 2012
36 Borlänge  24 2018
37 Halmstad  24 2018
38 Helsingborg  24 2023
39 Oskarshamn  24 2012
40 Motala  24 2023
41 Luleå  24 2020
42 Nässjö  23 2012
43 Hultsfred  23 2012
44 Nynäshamn  23 2019
45 Vetlanda  23 2012
46 Arvika  23 2023
47 Borgholm  23 2012
48 Strängnäs  23 2019
49 Kristinehamn  22 2023
50 Enköping  22 2017
51 Sollentuna  22 2019
52 Laxå  22 2023
53 Mullsjö  22 2012
54 Karlskoga  22 2023
55 Jönköping  22 2019
56 Ludvika  21 2014
57 Varberg  21 2014
58 Järfälla  21 2019
59 Österåker  21 2019
60 Norrtälje  21 2019
61 Karlshamn  21 2019
62 Sundsvall  21 2023
63 Nykvarn  21 2019
64 Lomma  20 2023
65 Skövde  20 2023
66 Huddinge  20 2019
67 Ystad  20 2023
68 Vimmerby  20 2012
69 Kil  20 2023
70 Mjölby  20 2023
71 Vingåker  20 2019
72 Alvesta  20 2012
73 Öckerö  20 2023
74 Gislaved  20 2012
75 Gnesta  20 2019
76 Gnosjö  19 2012
77 Trosa  19 2019
78 Lidköping  19 2023
79 Täby  19 2019
80 Hagfors  19 2023
81 Falkenberg  19 2014
82 Burlöv  19 2023
83 Danderyd  19 2019
84 Degerfors  19 2023
85 Landskrona  19 2023
86 Emmaboda  19 2012
87 Karlskrona  19 2019
88 Sävsjö  19 2012
89 Hammarö  19 2023
90 Eskilstuna  18 2021
91 Göteborg  18 2023
92 Kristianstad  18 2023
93 Kumla  18 2023
94 Lindesberg  18 2023
95 Munkfors  18 2023
96 Mönsterås  18 2012
97 Olofström  18 2019
98 Strömstad  18 2023
99 Söderköping  18 2023
100 Sölvesborg  18 2019
101 Tingsryd  18 2012
102 Vaggeryd  18 2012
103 Ängelholm  18 2023
104 Höganäs  17 2023
105 Lidingö  17 2019
106 Tyresö  17 2019
107 Ronneby  17 2019
108 Boxholm  17 2023
109 Mörbylånga  17 2012
110 Alingsås  17 2023
111 Forshaga  17 2023
112 Salem  16 2019
113 Staffanstorp  16 2023
114 Flen  16 2022
115 Mölndal  16 2023
116 Piteå  16 2023
117 Torsås  16 2012
118 Värnamo  16 2012
119 Trollhättan  16 2023
120 Lysekil  16 2023
121 Simrishamn  16 2023
122 Sigtuna  16 2019
123 Kinda  16 2023
124 Hässleholm  15 2023
125 Botkyrka  15 2019
126 Nora  15 2023
127 Vallentuna  15 2019
128 Valdemarsvik  15 2023
129 Åmål  15 2023
130 Habo  15 2012
131 Värmdö  14 2019
132 Högsby  14 2012
133 Sotenäs  14 2023
134 Askersund  14 2023
135 Tidaholm  14 2023
136 Vänersborg  14 2023
137 Ödeshög  14 2023
138 Sunne  14 2023
139 Säffle  14 2023
140 Skara  14 2023
141 Södertälje  14 2019
142 Filipstad  14 2023
143 Ekerö  14 2019
144 Höör  13 2023
145 Mariestad  13 2023
146 Partille  13 2023
147 Hylte  13 2014
148 Hjo  13 2023
149 Hallsberg  13 2023
150 Smedjebacken  13 2014
151 Tibro  13 2023
152 Örnsköldsvik  13 2009
153 Tranemo  13 2023
154 Trelleborg  13 2023
155 Dals-Ed  13 2023
156 Vellinge  13 2023
157 Åtvidaberg  13 2023
158 Perstorp  13 2023
159 Upplands Väsby  12 2019
160 Götene  12 2023
161 Borås  12 2023
162 Grums  12 2023
163 Torsby  12 2023
164 Lekeberg  12 2023
165 Laholm  12 2014
166 Årjäng  12 2023
167 Aneby  12 2012
168 Kävlinge  12 2023
169 Vårgårda  11 2023
170 Haninge  11 2019
171 Storfors  11 2023
172 Karlsborg  11 2023
173 Eslöv  11 2023
174 Tomelilla  11 2023
175 Falköping  11 2023
176 Ljusnarsberg  11 2023
177 Kungsbacka  10 2023
178 Gullspång  10 2023
179 Åstorp  10 2023
180 Vara  10 2023
181 Bromölla  10 2023
182 Hörby  10 2023
183 Bjuv  9 2023
184 Klippan  9 2023
185 Skurup  9 2023
186 Uddevalla  9 2023
187 Ulricehamn  9 2023
188 Mellerud  9 2023
189 Härryda  9 2023
190 Bengtsfors  9 2023
191 Kungälv  8 2023
192 Ydre  8 2023
193 Töreboda  8 2023
194 Osby  8 2023
195 Svedala  8 2023
196 Båstad  8 2023
197 Stenungsund  7 2023
198 Eda  7 2023
199 Östra Göinge  7 2023
200 Lilla Edet  7 2023
201 Svenljunga  7 2023
202 Grästorp  6 2023
203 Bollebygd  6 2023
204 Essunga  6 2023
205 Sjöbo  6 2023
206 Lerum  6 2023
207 Tanum  6 2023
208 Örkelljunga  5 2023
209 Munkedal  5 2023
210 Mark  5 2023
211 Orust  5 2023
212 Herrljunga  5 2023
213 Tjörn  5 2023
214 Svalöv  5 2023
215 Färgelanda  4 2023
216 Ale  4 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28