Gå direkt till sidans innehåll

Andel resor med gång eller cykel

Indikator N. B3.B. 2

Procentuell andel av antalet resor där det huvudsakliga färdmedlet är gång eller cykel

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum
0 Uppsala  47 2015
1 Linköping  40 2023
2 Gotland  40 2018
3 Stockholm  40 2019
4 Lund  39 2023
5 Örebro  38 2023
6 Solna  38 2019
7 Malmö  38 2023
8 Katrineholm  35 2019
9 Sundbyberg  35 2019
10 Umeå  34 2014
11 Kalmar  33 2012
12 Oxelösund  33 2019
13 Karlstad  33 2023
14 Växjö  32 2012
15 Nyköping  32 2019
16 Västervik  30 2012
17 Tranås  29 2012
18 Vaxholm  28 2019
19 Lessebo  28 2012
20 Hällefors  28 2023
21 Norrköping  27 2023
22 Västerås  27 2023
23 Markaryd  27 2012
24 Upplands-Bro  27 2019
25 Eksjö  27 2012
26 Riket  26 2023
27 Nybro  26 2012
28 Älmhult  26 2012
29 Finspång  26 2023
30 Ljungby  26 2012
31 Gävle  25 2012
32 Falun  25 2018
33 Nacka  25 2019
34 Vadstena  25 2023
35 Oskarshamn  24 2012
36 Luleå  24 2020
37 Borlänge  24 2018
38 Uppvidinge  24 2012
39 Halmstad  24 2018
40 Helsingborg  24 2023
41 Motala  24 2023
42 Nynäshamn  23 2019
43 Hultsfred  23 2012
44 Arvika  23 2023
45 Vetlanda  23 2012
46 Borgholm  23 2012
47 Strängnäs  23 2019
48 Nässjö  23 2012
49 Enköping  22 2017
50 Kristinehamn  22 2023
51 Laxå  22 2023
52 Karlskoga  22 2023
53 Jönköping  22 2019
54 Sollentuna  22 2019
55 Mullsjö  22 2012
56 Varberg  21 2014
57 Sundsvall  21 2023
58 Nykvarn  21 2019
59 Österåker  21 2019
60 Norrtälje  21 2019
61 Ludvika  21 2014
62 Järfälla  21 2019
63 Karlshamn  21 2019
64 Mjölby  20 2023
65 Lomma  20 2023
66 Kil  20 2023
67 Vingåker  20 2019
68 Gislaved  20 2012
69 Ystad  20 2023
70 Alvesta  20 2012
71 Öckerö  20 2023
72 Gnesta  20 2019
73 Vimmerby  20 2012
74 Huddinge  20 2019
75 Skövde  20 2023
76 Falkenberg  19 2014
77 Burlöv  19 2023
78 Danderyd  19 2019
79 Degerfors  19 2023
80 Emmaboda  19 2012
81 Hagfors  19 2023
82 Gnosjö  19 2012
83 Hammarö  19 2023
84 Karlskrona  19 2019
85 Landskrona  19 2023
86 Lidköping  19 2023
87 Sävsjö  19 2012
88 Trosa  19 2019
89 Täby  19 2019
90 Eskilstuna  18 2021
91 Vaggeryd  18 2012
92 Munkfors  18 2023
93 Lindesberg  18 2023
94 Mönsterås  18 2012
95 Kumla  18 2023
96 Kristianstad  18 2023
97 Göteborg  18 2023
98 Söderköping  18 2023
99 Sölvesborg  18 2019
100 Tingsryd  18 2012
101 Olofström  18 2019
102 Ängelholm  18 2023
103 Strömstad  18 2023
104 Mörbylånga  17 2012
105 Forshaga  17 2023
106 Lidingö  17 2019
107 Boxholm  17 2023
108 Ronneby  17 2019
109 Alingsås  17 2023
110 Höganäs  17 2023
111 Tyresö  17 2019
112 Salem  16 2019
113 Flen  16 2022
114 Kinda  16 2023
115 Värnamo  16 2012
116 Lysekil  16 2023
117 Mölndal  16 2023
118 Staffanstorp  16 2023
119 Trollhättan  16 2023
120 Torsås  16 2012
121 Piteå  16 2023
122 Sigtuna  16 2019
123 Simrishamn  16 2023
124 Habo  15 2012
125 Valdemarsvik  15 2023
126 Nora  15 2023
127 Åmål  15 2023
128 Botkyrka  15 2019
129 Vallentuna  15 2019
130 Hässleholm  15 2023
131 Högsby  14 2012
132 Värmdö  14 2019
133 Filipstad  14 2023
134 Sunne  14 2023
135 Sotenäs  14 2023
136 Ekerö  14 2019
137 Skara  14 2023
138 Askersund  14 2023
139 Säffle  14 2023
140 Ödeshög  14 2023
141 Södertälje  14 2019
142 Vänersborg  14 2023
143 Tidaholm  14 2023
144 Höör  13 2023
145 Partille  13 2023
146 Mariestad  13 2023
147 Hylte  13 2014
148 Hjo  13 2023
149 Hallsberg  13 2023
150 Smedjebacken  13 2014
151 Örnsköldsvik  13 2009
152 Tibro  13 2023
153 Tranemo  13 2023
154 Trelleborg  13 2023
155 Dals-Ed  13 2023
156 Vellinge  13 2023
157 Åtvidaberg  13 2023
158 Perstorp  13 2023
159 Upplands Väsby  12 2019
160 Laholm  12 2014
161 Lekeberg  12 2023
162 Torsby  12 2023
163 Borås  12 2023
164 Aneby  12 2012
165 Kävlinge  12 2023
166 Götene  12 2023
167 Årjäng  12 2023
168 Grums  12 2023
169 Vårgårda  11 2023
170 Falköping  11 2023
171 Haninge  11 2019
172 Karlsborg  11 2023
173 Eslöv  11 2023
174 Ljusnarsberg  11 2023
175 Tomelilla  11 2023
176 Storfors  11 2023
177 Vara  10 2023
178 Gullspång  10 2023
179 Kungsbacka  10 2023
180 Åstorp  10 2023
181 Bromölla  10 2023
182 Hörby  10 2023
183 Ulricehamn  9 2023
184 Skurup  9 2023
185 Uddevalla  9 2023
186 Klippan  9 2023
187 Härryda  9 2023
188 Mellerud  9 2023
189 Bjuv  9 2023
190 Bengtsfors  9 2023
191 Svedala  8 2023
192 Ydre  8 2023
193 Töreboda  8 2023
194 Osby  8 2023
195 Båstad  8 2023
196 Kungälv  8 2023
197 Östra Göinge  7 2023
198 Stenungsund  7 2023
199 Eda  7 2023
200 Lilla Edet  7 2023
201 Svenljunga  7 2023
202 Essunga  6 2023
203 Sjöbo  6 2023
204 Tanum  6 2023
205 Grästorp  6 2023
206 Lerum  6 2023
207 Bollebygd  6 2023
208 Örkelljunga  5 2023
209 Munkedal  5 2023
210 Tjörn  5 2023
211 Mark  5 2023
212 Svalöv  5 2023
213 Herrljunga  5 2023
214 Orust  5 2023
215 Ale  4 2023
216 Färgelanda  4 2023
Datakälla: Trafikanalys: Nationella revaneundersökningen, regionala och kommunala resvaneundersökningar

Kommentar

Insamling av data till den nationella resvaneundersökningen sker med en kombinerad pappers- och webbenkät som riktar sig till personer i åldern 6–84 år. Varje respondent svarar för endast en specifik mätdag. Urvalets respondenters mätdagar är sedan utsprida så att de tillsammans täcker in hela undersökningens referensperiod.

Undersökningen har ett relativt högt svarsbortfall (73 procent år 2023). Skiljer sig resbetendet hos respondenterna som svarar mot de som inte svarar kan skattningarna innehålla systematiska fel. För att motverka detta stratifieras urvalet efter län, åldersgrupp och kön när det viktas upp.

De kommunala siffrorna är i första hand hämtade från regionala resvaneundersökningar, i andra hand från kommunala undersökningar. Olika resvaneundersökningar kan använda något olika metoder och frågeställningar. Därför bör jämförelser mellan kommuner och riket som helhet göras med försiktighet, liksom jämförelser mellan kommuner i olika län.

Analys
Andelen av alla våra resor som sker med gång eller cykel minskade gradvis sedan mätperiodens början fram till covidpandemin. Å andra sidan minskade inte den sammanlagda andelen resesträcka med dessa färdslag. Detta tyder på att varje enskild färd med gång eller cykel blev allt längre. Det ökande användandet av elcyklar kan ha bidragit till detta. Se vidare analysen av andelen resesträcka med gång eller cykel.

Covidpandemin medförde att andelen resor i kollektivtrafik minskade drastiskt på grund av smittorisken. Som en följd därav ökade andelen resor med bil åren 2020 och 2021, liksom andelen resor med gång eller cykel. År 2022 inleddes en återgång mot förhållandena före pandemin.

År 2023 hade andelen resor med gång eller cykel sjunkit under värdet år 2019. Den långsiktigt minskande trenden före pandemin ser därför ut att fortsätta.

Övriga kommentarer
Motsvarande uppgifter specifikt om pendlings- och tjänsteresor redovisas i indikator B3L_KH för alla kommuninvånare, och i indikator B3L_KV för de kommunanställda.

Uppdaterad: 2024-11-28