Gå direkt till sidans innehåll

Måluppfyllelse för resesträcka i kollektivtrafiken

Indikator K. H.H.4. 0

Procentuell uppfyllelse av målet att fördubbla resesträckan per capita i landbaserad kollektivtrafik till år 2030 jämfört med år 2010

Rad-id Kommun Senaste värdet (%) Datum

0

Värnamo

 110

2023

1

Gislaved

 110

2023

2

Sävsjö

 110

2023

3

Vetlanda

 110

2023

4

Nässjö

 110

2023

5

Tranås

 110

2023

6

Aneby

 110

2023

7

Gnosjö

 110

2023

8

Mullsjö

 110

2023

9

Jönköping

 110

2023

10

Eksjö

 110

2023

11

Habo

 110

2023

12

Vaggeryd

 110

2023

13

Vingåker

 86

2023

14

Gnesta

 86

2023

15

Flen

 86

2023

16

Strängnäs

 86

2023

17

Trosa

 86

2023

18

Eskilstuna

 86

2023

19

Oxelösund

 86

2023

20

Katrineholm

 86

2023

21

Nyköping

 86

2023

22

Växjö

 64

2023

23

Markaryd

 64

2023

24

Ljungby

 64

2023

25

Uppvidinge

 64

2023

26

Älmhult

 64

2023

27

Lessebo

 64

2023

28

Tingsryd

 64

2023

29

Alvesta

 64

2023

30

Köping

 58

2023

31

Skinnskatteberg

 58

2023

32

Västerås

 58

2023

33

Fagersta

 58

2023

34

Arboga

 58

2023

35

Surahammar

 58

2023

36

Sala

 58

2023

37

Kungsör

 58

2023

38

Norberg

 58

2023

39

Hallstahammar

 58

2023

40

Härnösand

 53

2023

41

Kramfors

 53

2023

42

Timrå

 53

2023

43

Sollefteå

 53

2023

44

Örnsköldsvik

 53

2023

45

Ånge

 53

2023

46

Sundsvall

 53

2023

47

Hylte

 52

2023

48

Varberg

 52

2023

49

Laholm

 52

2023

50

Kungsbacka

 52

2023

51

Falkenberg

 52

2023

52

Halmstad

 52

2023

53

Karlskoga

 42

2023

54

Askersund

 42

2023

55

Kumla

 42

2023

56

Degerfors

 42

2023

57

Hällefors

 42

2023

58

Lindesberg

 42

2023

59

Ljusnarsberg

 42

2023

60

Örebro

 42

2023

61

Nora

 42

2023

62

Laxå

 42

2023

63

Lekeberg

 42

2023

64

Hallsberg

 42

2023

65

Karlshamn

 25

2023

66

Sölvesborg

 25

2023

67

Ronneby

 25

2023

68

Karlskrona

 25

2023

69

Olofström

 25

2023

70

Berg

 18

2023

71

Ragunda

 18

2023

72

Åre

 18

2023

73

Östersund

 18

2023

74

Härjedalen

 18

2023

75

Krokom

 18

2023

76

Bräcke

 18

2023

77

Strömsund

 18

2023

78

Bjurholm

 12

2023

79

Dorotea

 12

2023

80

Robertsfors

 12

2023

81

Vilhelmina

 12

2023

82

Nordmaling

 12

2023

83

Storuman

 12

2023

84

Skellefteå

 12

2023

85

Norsjö

 12

2023

86

Malå

 12

2023

87

Sorsele

 12

2023

88

Lycksele

 12

2023

89

Umeå

 12

2023

90

Vindeln

 12

2023

91

Åsele

 12

2023

92

Vännäs

 12

2023

93

Mönsterås

 12

2023

94

Emmaboda

 12

2023

95

Vimmerby

 12

2023

96

Hultsfred

 12

2023

97

Borgholm

 12

2023

98

Kalmar

 12

2023

99

Oskarshamn

 12

2023

100

Nybro

 12

2023

101

Mörbylånga

 12

2023

102

Västervik

 12

2023

103

Högsby

 12

2023

104

Torsås

 12

2023

105

Trelleborg

 4,9

2023

106

Östra Göinge

 4,9

2023

107

Vellinge

 4,9

2023

108

Hässleholm

 4,9

2023

109

Höganäs

 4,9

2023

110

Hörby

 4,9

2023

111

Höör

 4,9

2023

112

Örkelljunga

 4,9

2023

113

Helsingborg

 4,9

2023

114

Klippan

 4,9

2023

115

Tomelilla

 4,9

2023

116

Ystad

 4,9

2023

117

Kristianstad

 4,9

2023

118

Eslöv

 4,9

2023

119

Åstorp

 4,9

2023

120

Kävlinge

 4,9

2023

121

Landskrona

 4,9

2023

122

Simrishamn

 4,9

2023

123

Sjöbo

 4,9

2023

124

Perstorp

 4,9

2023

125

Ängelholm

 4,9

2023

126

Osby

 4,9

2023

127

Skurup

 4,9

2023

128

Staffanstorp

 4,9

2023

129

Lomma

 4,9

2023

130

Svedala

 4,9

2023

131

Lund

 4,9

2023

132

Malmö

 4,9

2023

133

Svalöv

 4,9

2023

134

Bromölla

 4,9

2023

135

Burlöv

 4,9

2023

136

Båstad

 4,9

2023

137

Bjuv

 4,9

2023

138

Åtvidaberg

 3,1

2023

139

Kinda

 3,1

2023

140

Ödeshög

 3,1

2023

141

Mjölby

 3,1

2023

142

Finspång

 3,1

2023

143

Motala

 3,1

2023

144

Norrköping

 3,1

2023

145

Söderköping

 3,1

2023

146

Boxholm

 3,1

2023

147

Vadstena

 3,1

2023

148

Ydre

 3,1

2023

149

Linköping

 3,1

2023

150

Valdemarsvik

 3,1

2023

151

Munkedal

 0,9

2023

152

Alingsås

 0,9

2023

153

Bengtsfors

 0,9

2023

154

Bollebygd

 0,9

2023

155

Borås

 0,9

2023

156

Dals-Ed

 0,9

2023

157

Essunga

 0,9

2023

158

Falköping

 0,9

2023

159

Färgelanda

 0,9

2023

160

Grästorp

 0,9

2023

161

Gullspång

 0,9

2023

162

Göteborg

 0,9

2023

163

Götene

 0,9

2023

164

Herrljunga

 0,9

2023

165

Hjo

 0,9

2023

166

Härryda

 0,9

2023

167

Karlsborg

 0,9

2023

168

Kungälv

 0,9

2023

169

Lerum

 0,9

2023

170

Lidköping

 0,9

2023

171

Lilla Edet

 0,9

2023

172

Lysekil

 0,9

2023

173

Mariestad

 0,9

2023

174

Mark

 0,9

2023

175

Mellerud

 0,9

2023

176

Ale

 0,9

2023

177

Mölndal

 0,9

2023

178

Orust

 0,9

2023

179

Partille

 0,9

2023

180

Skara

 0,9

2023

181

Skövde

 0,9

2023

182

Sotenäs

 0,9

2023

183

Stenungsund

 0,9

2023

184

Strömstad

 0,9

2023

185

Svenljunga

 0,9

2023

186

Tanum

 0,9

2023

187

Tibro

 0,9

2023

188

Tidaholm

 0,9

2023

189

Tjörn

 0,9

2023

190

Tranemo

 0,9

2023

191

Trollhättan

 0,9

2023

192

Töreboda

 0,9

2023

193

Uddevalla

 0,9

2023

194

Ulricehamn

 0,9

2023

195

Vara

 0,9

2023

196

Vårgårda

 0,9

2023

197

Vänersborg

 0,9

2023

198

Åmål

 0,9

2023

199

Öckerö

 0,9

2023

200

Riket

-1,4

2023

201

Kalix

-6,5

2023

202

Arvidsjaur

-6,5

2023

203

Pajala

-6,5

2023

204

Piteå

-6,5

2023

205

Luleå

-6,5

2023

206

Jokkmokk

-6,5

2023

207

Överkalix

-6,5

2023

208

Älvsbyn

-6,5

2023

209

Gällivare

-6,5

2023

210

Arjeplog

-6,5

2023

211

Övertorneå

-6,5

2023

212

Kiruna

-6,5

2023

213

Haparanda

-6,5

2023

214

Boden

-6,5

2023

215

Söderhamn

-10

2023

216

Ljusdal

-10

2023

217

Nordanstig

-10

2023

218

Ockelbo

-10

2023

219

Ovanåker

-10

2023

220

Hudiksvall

-10

2023

221

Gävle

-10

2023

222

Hofors

-10

2023

223

Sandviken

-10

2023

224

Bollnäs

-10

2023

225

Tierp

-11

2023

226

Enköping

-11

2023

227

Älvkarleby

-11

2023

228

Uppsala

-11

2023

229

Heby

-11

2023

230

Håbo

-11

2023

231

Knivsta

-11

2023

232

Östhammar

-11

2023

233

Tyresö

-11

2023

234

Norrtälje

-11

2023

235

Botkyrka

-11

2023

236

Nacka

-11

2023

237

Sundbyberg

-11

2023

238

Södertälje

-11

2023

239

Lidingö

-11

2023

240

Täby

-11

2023

241

Järfälla

-11

2023

242

Upplands-Bro

-11

2023

243

Upplands Väsby

-11

2023

244

Huddinge

-11

2023

245

Vallentuna

-11

2023

246

Österåker

-11

2023

247

Vaxholm

-11

2023

248

Haninge

-11

2023

249

Värmdö

-11

2023

250

Salem

-11

2023

251

Sigtuna

-11

2023

252

Ekerö

-11

2023

253

Sollentuna

-11

2023

254

Solna

-11

2023

255

Nynäshamn

-11

2023

256

Nykvarn

-11

2023

257

Danderyd

-11

2023

258

Stockholm

-11

2023

259

Kristinehamn

-17

2023

260

Eda

-17

2023

261

Grums

-17

2023

262

Forshaga

-17

2023

263

Filipstad

-17

2023

264

Säffle

-17

2023

265

Munkfors

-17

2023

266

Arvika

-17

2023

267

Årjäng

-17

2023

268

Storfors

-17

2023

269

Sunne

-17

2023

270

Karlstad

-17

2023

271

Kil

-17

2023

272

Hammarö

-17

2023

273

Hagfors

-17

2023

274

Torsby

-17

2023

275

Gotland

-29

2023

276

Leksand

-50

2023

277

Hedemora

-50

2023

278

Borlänge

-50

2023

279

Avesta

-50

2023

280

Gagnef

-50

2023

281

Malung-Sälen

-50

2023

282

Orsa

-50

2023

283

Ludvika

-50

2023

284

Falun

-50

2023

285

Säter

-50

2023

286

Rättvik

-50

2023

287

Smedjebacken

-50

2023

288

Vansbro

-50

2023

289

Älvdalen

-50

2023

290

Mora

-50

2023

Kommentar

Förklaring
Om resandet ökar linjärt från år 2010 och precis uppfyller målet om en fördubbling år 2030, så följer kurvan den räta stigande linjen som delar ovanstående diagram på diagonalen. Om resandet ökar snabbare rör vi oss upp i det gröna fältet. Ökar det långsammare eller minskar sjunker kurvan ned i det vita fältet.

För kommuner gäller måluppfyllelsen den lokala eller regionala kollektivtrafiken i det län kommunen tillhör. För riket som helhet innefattas även längre, länsöverskridande resor. Därför blir resesträckan per capita högre för riket än för de flesta län.

Läs mer om detta index här. Där visas också de resesträckor som ligger till grund för den grad av måluppfyllelse som anges i ovanstående diagram.

Målet för kollektivtrafiken är uttryckt på ett annorlunda sätt jämfört med målen för personbilstrafiken och lastbilstrafiken. Vi vill att personbilstrafiken och lastbilstrafiken ska minska, och därför är index H2 respektive H3 för dessa trafikslag formulerade på så vis att vi närmar oss målen om detta sker. För kollektivtrafiken är vårt önskemål det motsatta - vi vill att det kollektiva resandet ska öka, eller åtminstone att kollektivtrafiken ska vinna marknadsandelar på personbilstrafikens bekostnad. Detta ser vi som det viktigaste målet för kollektivtrafiken, och därför fokuserar vi på detta när vi definierar vårt index H4.

Alla trafikslag har som gemensamt mål att andelen förnybara drivmedel sa öka. För personbilstrafik och lastbilstrafik är denna aspekt av omställningen inbakad i index för dessa trafikslag, medan den höga andelen förnybara drivmedel i kollektivtrafiken redovisas i en separat indikator B2B.

Analys
Detta mål är mycket ambitiöst, och det verkar inte troligt att det kommer att uppfyllas. Det faktum att vissa länstrafikbolag (till exempel i Halland, Kronoberg och i Skåne) har lyckades öka resandet markant före covid-pandemin inger dock hopp. Det visar att mycket går att göra på kort tid om huvudmännen för kollektivtrafiken verkligen satsar på att göra kollektivtrafiken attraktiv.

Aggregerat på riksnivå är det främst resandet med spårburen kollektivtrafik som ökat, och då i synnerhet den lokala och regionala bantrafiken. Bakom dessa siffror ligger omfattande investeringar, som visar sig i en ökande kapacitet, och kan ha bidragit till en långsamt ökande andel boende i kollektivtrafiknär läge. Det är glädjande att dessa satsningar bär frukt i ökat resande.

Covidpandemin år 2020 orsakade ett rejält hack nedåt i den uppåtgående trenden för resandet med kollektivtrafiken. Resandet minskade yterligare något det andra pandemiåret 2021. Detta kan ha att göra med att pandemin påverkade hela året 2021, medan resandet med kollektivtrafiken var normalt de två-tre första månaderna av 2020, innan pandemin bröt ut.

År 2022 skedde en kraftig återhämtning av det kollektiva resandet, men det ligger fortfarande på en lägre nivå än före pandemin. Det kan helt enkelt bero på att all återhämtning tar tid, på att beteendeförändringar är tröga. Det kan också bero på att farhågor för smitta i folksamlingar dröjde sig kvar år 2022, och på att andelen hemarbete har ökat permanent efter pandemin, vilket minskar arbetspendlingen.

Det ökande kollektiva resandet till och med år 2019 visar att tappet på grund av pandemin går att hämta igen, att den underliggande efterfrågan på kollektiva mobilitetstjänster växer.

Övriga kommentarer
Se också index H5 som uttrycker ett mål för överflyttning till gång, cykel och kollektivtrafik.

Se också indikatorn B2B för andelen förnybar energi i kollektivtrafiken.

Uppdaterad: 2024-07-22