Gå direkt till sidans innehåll

Genomsnittlig körsträcka i personbil

Indikator K. H.H.2. C

Körsträckan jämförs i grönt med 2010 års värde, samt en referensutveckling då Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla målet (H2).

Genomsnittlig körsträcka i personbil per capita (mil/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (mil/capita) Datum
0 Gagnef  1100 2023
1 Orust  941 2023
2 Södertälje  911 2023
3 Nordanstig  908 2023
4 Älvsbyn  903 2023
5 Munkedal  870 2023
6 Tingsryd  866 2023
7 Berg  857 2023
8 Grästorp  853 2023
9 Tanum  851 2023
10 Torsby  850 2023
11 Årjäng  848 2023
12 Sjöbo  845 2023
13 Ragunda  842 2023
14 Ydre  838 2023
15 Malung-Sälen  837 2023
16 Örkelljunga  835 2023
17 Färgelanda  834 2023
18 Älvdalen  833 2023
19 Essunga  833 2023
20 Pajala  827 2023
21 Kil  826 2023
22 Ödeshög  822 2023
23 Askersund  822 2023
24 Sunne  821 2023
25 Vara  820 2023
26 Storfors  820 2023
27 Härjedalen  819 2023
28 Övertorneå  811 2023
29 Eda  810 2023
30 Munkfors  808 2023
31 Götene  808 2023
32 Arjeplog  808 2023
33 Laxå  806 2023
34 Torsås  806 2023
35 Vansbro  803 2023
36 Svenljunga  803 2023
37 Åre  801 2023
38 Lilla Edet  800 2023
39 Krokom  800 2023
40 Klippan  799 2023
41 Bräcke  798 2023
42 Tranemo  797 2023
43 Överkalix  796 2023
44 Vilhelmina  796 2023
45 Smedjebacken  794 2023
46 Aneby  794 2023
47 Gullspång  792 2023
48 Sorsele  791 2023
49 Ånge  790 2023
50 Vimmerby  788 2023
51 Gnosjö  787 2023
52 Kramfors  787 2023
53 Bollebygd  786 2023
54 Hörby  785 2023
55 Bjurholm  785 2023
56 Dorotea  783 2023
57 Heby  782 2023
58 Kungälv  780 2023
59 Laholm  780 2023
60 Dals-Ed  780 2023
61 Högsby  779 2023
62 Markaryd  778 2023
63 Säter  777 2023
64 Mark  775 2023
65 Svalöv  774 2023
66 Tjörn  771 2023
67 Rättvik  771 2023
68 Boxholm  771 2023
69 Tomelilla  770 2023
70 Skinnskatteberg  770 2023
71 Vaggeryd  768 2023
72 Forshaga  767 2023
73 Värnamo  765 2023
74 Gislaved  764 2023
75 Ulricehamn  763 2023
76 Ljungby  763 2023
77 Ockelbo  760 2023
78 Bengtsfors  759 2023
79 Robertsfors  759 2023
80 Nordmaling  758 2023
81 Lekeberg  758 2023
82 Storuman  757 2023
83 Grums  753 2023
84 Uppvidinge  752 2023
85 Strömstad  752 2023
86 Hagfors  751 2023
87 Nybro  750 2023
88 Strömsund  749 2023
89 Emmaboda  748 2023
90 Borgholm  746 2023
91 Karlsborg  744 2023
92 Hylte  744 2023
93 Jokkmokk  743 2023
94 Herrljunga  743 2023
95 Norsjö  743 2023
96 Lycksele  742 2023
97 Håbo  741 2023
98 Mörbylånga  741 2023
99 Kalix  740 2023
100 Säffle  740 2023
101 Malå  739 2023
102 Sollefteå  739 2023
103 Mellerud  738 2023
104 Mariestad  737 2023
105 Leksand  736 2023
106 Östhammar  736 2023
107 Kinda  736 2023
108 Båstad  735 2023
109 Sävsjö  735 2023
110 Sotenäs  732 2023
111 Hjo  732 2023
112 Mönsterås  732 2023
113 Mullsjö  731 2023
114 Tidaholm  730 2023
115 Valdemarsvik  728 2023
116 Trosa  727 2023
117 Sölvesborg  727 2023
118 Hedemora  727 2023
119 Arvidsjaur  723 2023
120 Bjuv  720 2023
121 Arvika  720 2023
122 Mora  718 2023
123 Orsa  718 2023
124 Tierp  718 2023
125 Hallsberg  718 2023
126 Hofors  717 2023
127 Lidköping  717 2023
128 Timrå  716 2023
129 Gällivare  716 2023
130 Kungsör  716 2023
131 Vetlanda  715 2023
132 Ljusdal  715 2023
133 Simrishamn  715 2023
134 Töreboda  714 2023
135 Strängnäs  714 2023
136 Vårgårda  713 2023
137 Surahammar  712 2023
138 Eslöv  711 2023
139 Alvesta  710 2023
140 Ängelholm  710 2023
141 Norberg  710 2023
142 Vindeln  709 2023
143 Skurup  708 2023
144 Nora  706 2023
145 Östra Göinge  706 2023
146 Osby  705 2023
147 Falkenberg  705 2023
148 Lindesberg  704 2023
149 Stenungsund  703 2023
150 Danderyd  702 2023
151 Skara  701 2023
152 Höör  701 2023
153 Skövde  701 2023
154 Lysekil  700 2023
155 Hultsfred  700 2023
156 Uddevalla  698 2023
157 Boden  698 2023
158 Piteå  698 2023
159 Åsele  698 2023
160 Kungsbacka  697 2023
161 Bollnäs  697 2023
162 Ronneby  696 2023
163 Falköping  696 2023
164 Habo  695 2023
165 Åstorp  694 2023
166 Ovanåker  693 2023
167 Avesta  693 2023
168 Ljusnarsberg  693 2023
169 Åtvidaberg  692 2023
170 Kiruna  691 2023
171 Åmål  691 2023
172 Degerfors  689 2023
173 Ystad  688 2023
174 Vellinge  687 2023
175 Hässleholm  686 2023
176 Hudiksvall  686 2023
177 Örnsköldsvik  686 2023
178 Sala  683 2023
179 Söderhamn  683 2023
180 Söderköping  682 2023
181 Gnesta  682 2023
182 Lessebo  682 2023
183 Eksjö  681 2023
184 Svedala  680 2023
185 Tibro  680 2023
186 Bromölla  680 2023
187 Solna  678 2023
188 Haparanda  678 2023
189 Ale  675 2023
190 Knivsta  675 2023
191 Kristinehamn  674 2023
192 Filipstad  674 2023
193 Arboga  673 2023
194 Vänersborg  673 2023
195 Vännäs  673 2023
196 Kristianstad  672 2023
197 Älvkarleby  672 2023
198 Mjölby  671 2023
199 Varberg  671 2023
200 Norrtälje  671 2023
201 Hallstahammar  667 2023
202 Vingåker  666 2023
203 Ludvika  666 2023
204 Nässjö  665 2023
205 Enköping  661 2023
206 Nykvarn  660 2023
207 Sollentuna  659 2023
208 Vadstena  657 2023
209 Borås  656 2023
210 Olofström  655 2023
211 Finspång  654 2023
212 Flen  653 2023
213 Kävlinge  652 2023
214 Hällefors  651 2023
215 Höganäs  649 2023
216 Karlshamn  649 2023
217 Falun  649 2023
218 Skellefteå  648 2023
219 Sandviken  647 2023
220 Oskarshamn  646 2023
221 Köping  645 2023
222 Kumla  642 2023
223 Fagersta  638 2023
224 Karlskrona  638 2023
225 Kalmar  636 2023
226 Älmhult  636 2023
227 Nacka  633 2023
228 Motala  631 2023
229 Lerum  631 2023
230 Nyköping  630 2023
231 Alingsås  629 2023
232 Lund  629 2023
233 Gotland  629 2023
234 Borlänge  627 2023
235 Hammarö  625 2023
236 Jönköping  624 2023
237 Riket  624 2023
238 Luleå  623 2023
239 Sundsvall  623 2023
240 Perstorp  622 2023
241 Norrköping  621 2023
242 Trelleborg  621 2023
243 Trollhättan  620 2023
244 Österåker  618 2023
245 Östersund  615 2023
246 Halmstad  612 2023
247 Karlstad  611 2023
248 Härryda  611 2023
249 Vallentuna  611 2023
250 Västervik  607 2023
251 Karlskoga  607 2023
252 Mölndal  607 2023
253 Härnösand  605 2023
254 Sigtuna  600 2023
255 Växjö  600 2023
256 Staffanstorp  594 2023
257 Tranås  589 2023
258 Järfälla  584 2023
259 Upplands-Bro  580 2023
260 Vaxholm  579 2023
261 Västerås  576 2023
262 Lomma  575 2023
263 Oxelösund  572 2023
264 Nynäshamn  571 2023
265 Katrineholm  568 2023
266 Eskilstuna  565 2023
267 Örebro  565 2023
268 Täby  564 2023
269 Gävle  561 2023
270 Helsingborg  555 2023
271 Ekerö  544 2023
272 Värmdö  542 2023
273 Landskrona  534 2023
274 Upplands Väsby  521 2023
275 Burlöv  518 2023
276 Partille  515 2023
277 Stockholm  514 2023
278 Linköping  514 2023
279 Umeå  512 2023
280 Salem  506 2023
281 Öckerö  494 2023
282 Uppsala  492 2023
283 Haninge  478 2023
284 Botkyrka  466 2023
285 Lidingö  456 2023
286 Göteborg  453 2023
287 Huddinge  451 2023
288 Malmö  443 2023
289 Tyresö  443 2023
290 Sundbyberg  347 2023
Datakälla: Trafikanalys: Trafikarbete på svenska vägar, RUS/Länsstyrelserna: körsträckedata, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Förklaring
Denna indikator används för att beräkna index H2.

Referensutvecklingen längs den dalande räta linjen motsvarar att omställningens tre ben Bilen (H2A), Bränslet (H2B) och Beteendet (H2C) bidrar lika mycket till att uppfylla måletH2. Detta behöver inte vara fallet - ett ben kan komma att bidra mer än de andra till måluppfyllelsen.

Den sammanlagda körsträckan anger hur långt alla Sveriges bilar rullar tillsammans. Denna storhet benämns vanligen trafikarbete och mäts i enheten fordonskilometer. Körsträckan eller trafikarbetet per capita motsvarar den sträcka varje svensk i medeltal sitter vid ratten.

Eftersom vi också kan vara passagerare ska denna indikator ska inte förväxlas med indikator B3A, som anger hur långt varje svensk i medeltal reser med bil. Den sammanlagda resesträckan i bil hos Sveriges befolkning benämns vanligen bilarnas persontransportarbete och mäts i enheten personkilometer.

Persontransportarbetet dividerat med trafikarbetet ger ett mått på hur många personer som i medeltal sitter i varje bil. Detta mått anges i indikator B3E.

Analys
Körsträckan per capita förändrades bara marginellt från år 2006 till år 2019. År 2020 drabbades vi av covid-pandemin, som förändrade resemönstren radikalt och skapade hack i alla kurvor.

Men låt oss ta det från början. Åren 2013-2017 ökade körsträckan per capita något. Flera orsaker samspelade; en bristande tilltro till att kollektivtrafiken kunde lösa ens transportbehov, en regionförstoring som generellt ökar avstånden, ett ökat välstånd som gör att milkostnaden är en allt mindre del av hushållens disponibla inkomst, och därtill en fortsatt stimulans att välja bilen, bl.a. i form av reseavdragets utformning.

Åren 2018-2019 kunde vi ana en glädjande trend med fallande körsträckor per capita. Det kan hänga samman med att de omfattande satsningarna på regional spårburen trafik på allvar började bära frukt. Klart är att resesträckorna i kollektivtrafik ökade långsamt men ganska stabilt under en lång följd av år, och att det var den spårburna trafiken som ökade mest, och då i synnerhet den lokala och den regionala. Detta kan tyda på att spårburen arbetspendling ökade på bilpendlingens bekostnad.

Dessa antydda trender speglas i det faktum att andelen resesträcka med gång, cykel eller kollektivtrafik började öka snabbare åren 2018 och 2019 upp mot 21,5 procent, efter att länge ha legat konstant kring 20 procent.

Den stora nedgången i körsträckorna år 2020 beror på covid-pandemin. Den kan därmed inte tolkas som en fortsättning på den lilla nedgång som kunde skönjas dessförinnan. År 2021 fick vi en viss rekyleffekt, som fortsatte år 2022. Rekylen uppåt år 2023 var svag, eftersom samhällseffekterna av pandemin hann klinga av redan år 2022. Körsträckan per capita har förblivit lägre än år 2019.

Detta tyder på att nedgången i körsträcka per capita från toppåret 2017 kommer att bestå. I så fall är ett troligt skäl att mängden distansarbete ligger kvar på en högre nivå efter pandemin, vilket minskar bilpendlingen. Ett annat skäl är den ökande e-handeln, som nådde en topp under pandemin, och fortfarande är större än den var dessförinnan.

Faktorer som å andra sidan riskerar att leda till ökade körsträckor de närmaste åren är höjd milersättning och sänkta drivmedelspriser.

Vi noterar att körsträckan per capita år 2023 hade minskat 6,4 procent sedan basåret 2010, och med hela 9,7 procent sedan år 2007. Den utbredda föreställningen att körsträckorna i bil inte går att påverka nämnvärt förefaller felaktig. Det ska tilläggas att Sveriges inflationsjusterade BNP per capita ökat 15 procent sedan år 2010 och 13 procent sedan år 2007. De minskande körsträckorna kan alltså inte förklaras med krympande ekonomi.

Se också analysen av måluppfyllelsen av index H2.

Övriga kommentarer
För kommunerna anges körsträckan i de personbilar som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina bilar, och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna, vilket ger långa körsträckor för denna kommun. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Uppdaterad: 2024-11-28