Gå direkt till sidans innehåll

Medborgarnöjdhet med lokal och regional kollektivtrafik

Indikator K. H.B3.K. 1

Genomsnittlig nöjdhet bland invånarna med kollektivtrafiken enligt SCB:s medborgarundersökning (betyg 1-10 t.o.m. år 2020, andel positiva därefter)

Rad-id Kommun Senaste värdet ((1-10)) Datum

0

Malmö

 8,87

2023

1

Danderyd

 8,86

2023

2

Tyresö

 8,55

2023

3

Sundbyberg

 8,54

2023

4

Sollentuna

 8,53

2022

5

Solna

 8,50

2017

6

Täby

 8,26

2023

7

Helsingborg

 8,25

2023

8

Lidingö

 8,14

2023

9

Staffanstorp

 8,12

2023

10

Landskrona

 8,09

2023

11

Karlstad

 8,05

2023

12

Göteborg

 8,05

2023

13

Nacka

 8,05

2023

14

Haninge

 8,04

2023

15

Lund

 7,86

2023

16

Upplands Väsby

 7,83

2023

17

Järfälla

 7,75

2023

18

Vaxholm

 7,71

2023

19

Linköping

 7,70

2023

20

Burlöv

 7,70

2023

21

Uppsala

 7,62

2023

22

Partille

 7,60

2019

23

Trollhättan

 7,51

2023

24

Mölndal

 7,50

2023

25

Västerås

 7,40

2016

26

Värmdö

 7,39

2023

27

Gävle

 7,38

2023

28

Ale

 7,36

2023

29

Lessebo

 7,34

2023

30

Hammarö

 7,32

2015

31

Lomma

 7,32

2023

32

Halmstad

 7,30

2022

33

Umeå

 7,29

2023

34

Botkyrka

 7,29

2023

35

Skövde

 7,20

2023

36

Luleå

 7,19

2023

37

Salem

 7,17

2023

38

Vellinge

 7,16

2023

39

Vallentuna

 7,16

2023

40

Kalmar

 7,11

2023

41

Lerum

 7,10

2022

42

Hallstahammar

 7,09

2023

43

Växjö

 7,08

2023

44

Östersund

 7,07

2023

45

Borås

 6,92

2023

46

Oxelösund

 6,90

2017

47

Höganäs

 6,89

2022

48

Jönköping

 6,87

2023

49

Södertälje

 6,86

2023

50

Huddinge

 6,86

2023

51

Vänersborg

 6,81

2022

52

Österåker

 6,79

2023

53

Eskilstuna

 6,78

2023

54

Älvkarleby

 6,76

2015

55

Svedala

 6,74

2023

56

Sigtuna

 6,71

2023

57

Riket

 6,69

2023

58

Karlskrona

 6,68

2023

59

Kristianstad

 6,68

2022

60

Ängelholm

 6,65

2023

61

Härryda

 6,62

2022

62

Östhammar

 6,57

2023

63

Knivsta

 6,55

2023

64

Örebro

 6,47

2023

65

Ystad

 6,41

2023

66

Kil

 6,40

2018

67

Vännäs

 6,38

2023

68

Stenungsund

 6,37

2022

69

Bjuv

 6,36

2023

70

Kävlinge

 6,32

2023

71

Trelleborg

 6,31

2023

72

Kungsbacka

 6,30

2022

73

Upplands-Bro

 6,29

2023

74

Forshaga

 6,25

2023

75

Åstorp

 6,22

2023

76

Hörby

 6,20

2019

77

Alingsås

 6,18

2023

78

Trosa

 6,13

2023

79

Motala

 6,12

2023

80

Bromölla

 6,09

2023

81

Skurup

 6,02

2023

82

Kinda

 6,01

2023

83

Karlshamn

 6,00

2023

84

Härnösand

 5,98

2023

85

Hässleholm

 5,97

2022

86

Borlänge

 5,97

2022

87

Söderhamn

 5,96

2023

88

Eslöv

 5,93

2021

89

Mjölby

 5,92

2023

90

Nässjö

 5,90

2017

91

Uddevalla

 5,88

2023

92

Kungälv

 5,86

2023

93

Tibro

 5,84

2023

94

Höör

 5,84

2022

95

Falun

 5,83

2023

96

Hudiksvall

 5,81

2022

97

Vaggeryd

 5,78

2022

98

Mariestad

 5,78

2023

99

Katrineholm

 5,71

2023

100

Perstorp

 5,71

2023

101

Falkenberg

 5,70

2020

102

Sundsvall

 5,69

2023

103

Östra Göinge

 5,67

2023

104

Mullsjö

 5,64

2023

105

Osby

 5,60

2020

106

Nyköping

 5,56

2023

107

Mönsterås

 5,55

2015

108

Varberg

 5,53

2023

109

Enköping

 5,52

2023

110

Lidköping

 5,51

2023

111

Nykvarn

 5,49

2023

112

Tomelilla

 5,47

2022

113

Boden

 5,46

2023

114

Degerfors

 5,43

2015

115

Valdemarsvik

 5,40

2016

116

Åtvidaberg

 5,39

2023

117

Alvesta

 5,38

2023

118

Vingåker

 5,36

2023

119

Håbo

 5,36

2021

120

Nora

 5,30

2020

121

Vårgårda

 5,27

2012

122

Falköping

 5,21

2022

123

Lysekil

 5,13

2023

124

Strängnäs

 5,13

2023

125

Grums

 5,12

2022

126

Bollnäs

 5,05

2022

127

Nynäshamn

 5,03

2023

128

Karlskoga

 5,00

2022

129

Sölvesborg

 4,99

2022

130

Ekerö

 4,92

2023

131

Ronneby

 4,88

2023

132

Båstad

 4,86

2023

133

Hallsberg

 4,86

2023

134

Svalöv

 4,80

2017

135

Söderköping

 4,80

2016

136

Mark

 4,80

2020

137

Vindeln

 4,80

2019

138

Gnosjö

 4,80

2023

139

Skara

 4,79

2023

140

Sandviken

 4,79

2022

141

Flen

 4,77

2023

142

Hylte

 4,76

2013

143

Tjörn

 4,75

2023

144

Aneby

 4,75

2021

145

Västervik

 4,74

2023

146

Karlsborg

 4,71

2023

147

Mellerud

 4,70

2018

148

Lekeberg

 4,66

2023

149

Ockelbo

 4,65

2023

150

Örkelljunga

 4,64

2023

151

Grästorp

 4,62

2021

152

Töreboda

 4,61

2023

153

Timrå

 4,60

2023

154

Kalix

 4,60

2020

155

Markaryd

 4,57

2023

156

Torsås

 4,57

2022

157

Tierp

 4,56

2023

158

Oskarshamn

 4,53

2023

159

Strömstad

 4,50

2020

160

Tranemo

 4,50

2016

161

Skellefteå

 4,48

2022

162

Heby

 4,44

2022

163

Kumla

 4,42

2022

164

Simrishamn

 4,41

2023

165

Finspång

 4,40

2019

166

Storfors

 4,40

2018

167

Klippan

 4,38

2023

168

Sala

 4,37

2023

169

Nordmaling

 4,35

2023

170

Emmaboda

 4,32

2022

171

Mörbylånga

 4,32

2023

172

Olofström

 4,28

2023

173

Herrljunga

 4,24

2022

174

Askersund

 4,20

2016

175

Munkedal

 4,20

2019

176

Ulricehamn

 4,19

2023

177

Lilla Edet

 4,14

2023

178

Kristinehamn

 4,07

2023

179

Boxholm

 4,05

2023

180

Svenljunga

 4,05

2023

181

Kungsör

 4,04

2021

182

Ludvika

 4,02

2023

183

Nybro

 4,01

2023

184

Uppvidinge

 3,99

2022

185

Lindesberg

 3,96

2023

186

Sävsjö

 3,92

2022

187

Tidaholm

 3,91

2023

188

Vimmerby

 3,90

2016

189

Eda

 3,89

2015

190

Säffle

 3,88

2023

191

Älmhult

 3,86

2023

192

Högsby

 3,85

2021

193

Sjöbo

 3,85

2023

194

Eksjö

 3,84

2022

195

Norberg

 3,84

2021

196

Götene

 3,84

2023

197

Hjo

 3,82

2022

198

Öckerö

 3,79

2022

199

Arboga

 3,79

2021

200

Kiruna

 3,79

2023

201

Krokom

 3,78

2022

202

Åmål

 3,77

2021

203

Piteå

 3,72

2023

204

Robertsfors

 3,71

2022

205

Övertorneå

 3,65

2015

206

Sotenäs

 3,65

2023

207

Köping

 3,65

2023

208

Gislaved

 3,64

2023

209

Tingsryd

 3,60

2022

210

Ljusdal

 3,58

2022

211

Bengtsfors

 3,57

2023

212

Värnamo

 3,56

2023

213

Hofors

 3,51

2023

214

Ljungby

 3,45

2023

215

Fagersta

 3,43

2022

216

Örnsköldsvik

 3,38

2022

217

Gnesta

 3,38

2023

218

Arvika

 3,36

2022

219

Avesta

 3,24

2023

220

Bräcke

 3,21

2023

221

Vadstena

 3,21

2013

222

Smedjebacken

 3,14

2022

223

Vetlanda

 3,13

2023

224

Orsa

 3,12

2023

225

Laholm

 3,03

2021

226

Dals-Ed

 2,98

2022

227

Gotland

 2,96

2022

228

Borgholm

 2,95

2023

229

Vansbro

 2,93

2014

230

Vara

 2,83

2023

231

Bollebygd

 2,80

2022

232

Gullspång

 2,78

2023

233

Nordanstig

 2,76

2021

234

Rättvik

 2,72

2023

235

Bjurholm

 2,72

2021

236

Skinnskatteberg

 2,71

2022

237

Kramfors

 2,69

2021

238

Gällivare

 2,66

2023

239

Hällefors

 2,64

2023

240

Sunne

 2,58

2023

241

Ragunda

 2,52

2023

242

Hedemora

 2,48

2022

243

Haparanda

 2,47

2022

244

Årjäng

 2,40

2023

245

Älvsbyn

 2,38

2022

246

Tranås

 2,35

2023

247

Mora

 2,33

2022

248

Härjedalen

 2,30

2019

249

Berg

 2,28

2023

250

Leksand

 2,18

2022

251

Tanum

 2,17

2021

252

Säter

 2,16

2022

253

Gagnef

 2,07

2022

254

Sollefteå

 2,06

2022

255

Åre

 2,02

2022

256

Jokkmokk

 1,89

2023

257

Älvdalen

 1,84

2023

258

Storuman

 1,83

2023

259

Norsjö

 1,69

2023

260

Malung-Sälen

 1,55

2022

261

Strömsund

 1,55

2022

262

Ånge

 1,43

2022

263

Lycksele

 1,35

2023

264

Arvidsjaur

 1,28

2021

265

Dorotea

 1,27

2023

266

Essunga

 1,21

2023

267

Malå

 1,13

2022

268

Överkalix

 0,94

2022

269

Sorsele

 0,91

2023

270

Arjeplog

 0,69

2023

Kommentar

Medborgarnöjdheten hämtas från medborgarundersökningen, som ett 100 - 150 kommuner köper av SCB varje år. Endast deltagande kommuner bidrar till det nationella medelvärdet. Även om olika kommuner deltar olika år ger detta förhoppningsvis en representativ siffra.

OBS Frågan formuleras på ett nytt sätt från och och med år 2021, vilket gör att data år 2021 och därefter inte går att jämföra med data åren 2012 - 2020. Fram till år 2020 ombads respondenterna betygsätta den lokala och regionala kollektivtrafiken på en skala 1-10. Från och med år 2021 ombeds de i stället att välja ett av alternativen Mycket dåligt / Ganska dåligt / Ganska bra / Mycket bra. Här visa andelen positiva, som valt ett av svarsalternativen Ganska bra eller Mycket bra vad gäller möjligheten att åka kollektivt vid vardagsresor. Denna andel visas på en skala 0-10 där 10 motsvarar 100 procent, för att inte de numeriska värdena ska skilja sig för mycket från tidigare år.

Analys
Det går inte att se någon trend mot ökad medborgarnöjdhet med kollektivtrafiken i denna indikator, och inte heller i Svensk kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometer. Detta kan synas märkligt eftersom utbudet av kollektivtrafik har ökat på senare år, liksom resandet med kollektivtrafiken, både mätt i absoluta tal och som andel av vårt sammanlagda resande. Här bortser vi från covid-pandemins effekter på resandet, vars långsiktiga effekter på kollektivtrafiken ännu inte går att analysera.

Uppdaterad: 2024-11-28