Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Datum | Värde (%) |
---|---|
2006 | 19,9 |
2007 | 10,5 |
2008 | 10,6 |
2009 | 22,5 |
2010 | 29,3 |
2011 | 37,8 |
2012 | 19,5 |
2013 | 36,5 |
2014 | 30,2 |
2015 | 39,4 |
2016 | 38,4 |
2017 | 31,9 |
2018 | 26,5 |
2019 | 37,3 |
2020 | 56,3 |
2021 | 50,2 |
2022 | 52,0 |
2023 | 44,0 |
Definition: en fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
Analys
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.