Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Datum | Värde (%) |
---|---|
2006 | 8,99 |
2007 | 9,08 |
2008 | 9,71 |
2009 | 11,40 |
2010 | 13,88 |
2011 | 17,39 |
2012 | 18,48 |
2013 | 21,51 |
2014 | 21,62 |
2015 | 21,78 |
2016 | 20,73 |
2017 | 20,81 |
2018 | 20,43 |
2019 | 21,20 |
2020 | 26,61 |
2021 | 25,92 |
2022 | 26,46 |
2023 | 26,59 |
Definition av fossiloberoende
En fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.
Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.
En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.
Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bussar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.