Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Andel fossiloberoende bussar i trafik

Procentuell andel bussar i trafik som kan drivas förnybart (dieselbussar som kan köras på HVO eller RME ej medräknade)
Datum Värde (%)
2006 8,99
2007 9,08
2008 9,71
2009 11,40
2010 13,88
2011 17,39
2012 18,48
2013 21,51
2014 21,62
2015 21,78
2016 20,73
2017 20,81
2018 20,43
2019 21,20
2020 26,61
2021 25,92
2022 26,46
2023 26,59
Datakälla: Trafikanalys: Fordon 2023

Kommentar

Definition av fossiloberoende
En fossiloberoende buss ska vara typgodkänd för att köras på ett kommersiellt tillgängligt drivmedel som till minst 75 % är tillverkat av förnybar råvara. Det ska finnas minst 50 påfyllnadsplatser för detta drivmedel, någorlunda jämnt utspridda över landet.
I dagsläget gäller detta etanol (E85/ED95), biogas, RME, HVO och el (se indikator B2H). Laddhybrider räknas som fossiloberoende, men ej elhybrider utan laddmöjlighet.

Bussar som kan köras på ren HVO avspeglas ännu inte i den officiella statistiken, eftersom denna möjlighet oftast inte noteras bland uppgifterna om enskilda fordon i Vägtrafikregistret. Likaså är det frivilligt att notera i Vägtrafikregistret om fordonet är godkänt för biodiesel RME. Av båda dessa skäl underskattas andelen fossiloberoende bussar kraftigt i denna indikator.

En mer rättvisande bild av bussbeståndet fås genom att undersöka vilka drivmedel som bussarna faktiskt tankas med. År 2022 kördes Sveriges bussar i den subventionerade kollektivtrafiken till cirka 39 procent på HVO, cirka 31 procent på biogas, drygt 14 procent på RME och drygt 8 procent på el. (SL ingår inte i underlaget.) Detta gav en förnybar andel drivmedel i kollektivtrafiken på hela 93 %.

Analys
Utvecklingen av andelen fossiloberoende bussar i trafik styrs av nyregistreringarna. Dessa analyseras i kommentarerna under indikator B1D.

Indikator N.B1.C.4
Uppdaterad: 2024-03-25