Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Kommun | Senaste värdet (%) | Datum |
---|---|---|
Nora | 40,0 | 2021 |
Södertälje | 38,2 | 2021 |
Kalmar | 32,3 | 2021 |
Karlshamn | 28,4 | 2021 |
Dals-Ed | 28,0 | 2021 |
Öckerö | 27,6 | 2019 |
Ekerö | 27,0 | 2020 |
Tyresö | 26,8 | 2021 |
Osby | 26,8 | 2021 |
Lomma | 26,7 | 2021 |
Götene | 25,9 | 2021 |
Järfälla | 25,8 | 2021 |
Ödeshög | 24,6 | 2021 |
Haninge | 24,3 | 2021 |
Vingåker | 24,0 | 2021 |
Vallentuna | 24,0 | 2021 |
Klippan | 22,3 | 2020 |
Borlänge | 22,2 | 2021 |
Vara | 21,9 | 2021 |
Ljungby | 21,9 | 2021 |
Örebro | 21,9 | 2021 |
Upplands Väsby | 21,8 | 2019 |
Värmdö | 21,7 | 2021 |
Burlöv | 21,5 | 2021 |
Ydre | 21,2 | 2021 |
Bengtsfors | 21,2 | 2021 |
Haparanda | 21,1 | 2021 |
Halmstad | 21,0 | 2021 |
Hällefors | 20,6 | 2021 |
Tanum | 20,5 | 2021 |
Habo | 20,5 | 2021 |
Nynäshamn | 20,3 | 2019 |
Alingsås | 20,0 | 2017 |
Vimmerby | 20,0 | 2021 |
Sundsvall | 19,9 | 2021 |
Ovanåker | 19,9 | 2021 |
Värnamo | 19,8 | 2021 |
Vaggeryd | 19,8 | 2021 |
Färgelanda | 19,8 | 2021 |
Varberg | 19,7 | 2020 |
Gagnef | 19,5 | 2021 |
Sigtuna | 19,3 | 2020 |
Ulricehamn | 19,2 | 2021 |
Partille | 19,2 | 2021 |
Växjö | 19,1 | 2021 |
Uddevalla | 19,0 | 2019 |
Gävle | 19,0 | 2021 |
Härryda | 19,0 | 2021 |
Krokom | 19,0 | 2021 |
Leksand | 18,9 | 2021 |
Essunga | 18,8 | 2021 |
Norsjö | 18,7 | 2021 |
Stockholm | 18,7 | 2019 |
Överkalix | 18,7 | 2021 |
Ängelholm | 18,7 | 2021 |
Skinnskatteberg | 18,6 | 2020 |
Mariestad | 18,6 | 2021 |
Söderhamn | 18,5 | 2021 |
Nordmaling | 18,5 | 2021 |
Kumla | 18,4 | 2021 |
Riket | 18,4 | 2021 |
Tidaholm | 18,4 | 2021 |
Malmö | 18,4 | 2020 |
Karlstad | 18,4 | 2021 |
Örkelljunga | 18,4 | 2021 |
Älvsbyn | 18,4 | 2021 |
Bräcke | 18,4 | 2021 |
Årjäng | 18,3 | 2021 |
Falkenberg | 18,2 | 2021 |
Munkedal | 18,1 | 2021 |
Östersund | 18,1 | 2020 |
Bollnäs | 18,0 | 2021 |
Hudiksvall | 18,0 | 2021 |
Jönköping | 18,0 | 2021 |
Kramfors | 18,0 | 2021 |
Karlskrona | 18,0 | 2021 |
Torsby | 17,9 | 2021 |
Laxå | 17,9 | 2021 |
Lycksele | 17,9 | 2021 |
Hjo | 17,8 | 2021 |
Karlskoga | 17,8 | 2021 |
Strömsund | 17,8 | 2021 |
Mjölby | 17,8 | 2018 |
Stenungsund | 17,7 | 2018 |
Filipstad | 17,7 | 2021 |
Österåker | 17,6 | 2019 |
Gislaved | 17,6 | 2021 |
Helsingborg | 17,6 | 2020 |
Härjedalen | 17,6 | 2021 |
Lerum | 17,6 | 2021 |
Sollefteå | 17,6 | 2021 |
Finspång | 17,5 | 2021 |
Falun | 17,5 | 2021 |
Storfors | 17,5 | 2021 |
Skövde | 17,5 | 2021 |
Ragunda | 17,5 | 2021 |
Östhammar | 17,4 | 2021 |
Falköping | 17,4 | 2019 |
Skara | 17,4 | 2021 |
Hultsfred | 17,4 | 2021 |
Kristianstad | 17,4 | 2020 |
Heby | 17,4 | 2021 |
Landskrona | 17,4 | 2021 |
Trelleborg | 17,4 | 2021 |
Fagersta | 17,3 | 2020 |
Åsele | 17,3 | 2019 |
Västerås | 17,3 | 2021 |
Markaryd | 17,3 | 2021 |
Hedemora | 17,3 | 2021 |
Rättvik | 17,3 | 2021 |
Flen | 17,2 | 2020 |
Västervik | 17,1 | 2021 |
Kiruna | 17,1 | 2021 |
Robertsfors | 17,1 | 2021 |
Hässleholm | 17,1 | 2021 |
Övertorneå | 17,1 | 2021 |
Olofström | 17,0 | 2021 |
Malå | 17,0 | 2020 |
Ludvika | 17,0 | 2021 |
Ljusdal | 17,0 | 2021 |
Botkyrka | 17,0 | 2021 |
Gällivare | 16,9 | 2020 |
Eda | 16,9 | 2021 |
Avesta | 16,9 | 2021 |
Luleå | 16,9 | 2021 |
Håbo | 16,9 | 2021 |
Huddinge | 16,9 | 2019 |
Älvdalen | 16,8 | 2021 |
Umeå | 16,8 | 2020 |
Nacka | 16,8 | 2019 |
Hammarö | 16,8 | 2021 |
Vilhelmina | 16,8 | 2021 |
Arvidsjaur | 16,8 | 2021 |
Härnösand | 16,8 | 2021 |
Mullsjö | 16,8 | 2021 |
Vindeln | 16,7 | 2020 |
Sunne | 16,7 | 2021 |
Emmaboda | 16,6 | 2021 |
Malung-Sälen | 16,6 | 2021 |
Svenljunga | 16,6 | 2021 |
Pajala | 16,6 | 2020 |
Askersund | 16,6 | 2021 |
Norrtälje | 16,5 | 2021 |
Gullspång | 16,5 | 2021 |
Grums | 16,5 | 2021 |
Arboga | 16,5 | 2021 |
Hylte | 16,4 | 2021 |
Nordanstig | 16,4 | 2021 |
Köping | 16,4 | 2017 |
Mora | 16,4 | 2021 |
Tingsryd | 16,4 | 2021 |
Bjurholm | 16,4 | 2020 |
Eslöv | 16,4 | 2021 |
Eksjö | 16,3 | 2021 |
Ockelbo | 16,2 | 2021 |
Mölndal | 16,2 | 2021 |
Arjeplog | 16,1 | 2021 |
Orsa | 16,1 | 2021 |
Vansbro | 16,1 | 2021 |
Strömstad | 16,0 | 2021 |
Timrå | 16,0 | 2021 |
Bromölla | 16,0 | 2021 |
Kalix | 16,0 | 2021 |
Kungsbacka | 16,0 | 2021 |
Söderköping | 16,0 | 2021 |
Linköping | 15,9 | 2021 |
Hagfors | 15,8 | 2021 |
Berg | 15,8 | 2021 |
Örnsköldsvik | 15,7 | 2020 |
Nybro | 15,7 | 2021 |
Munkfors | 15,7 | 2021 |
Strängnäs | 15,7 | 2021 |
Ånge | 15,7 | 2020 |
Laholm | 15,6 | 2021 |
Kristinehamn | 15,6 | 2020 |
Katrineholm | 15,6 | 2021 |
Hörby | 15,6 | 2021 |
Staffanstorp | 15,6 | 2021 |
Norberg | 15,5 | 2021 |
Lekeberg | 15,5 | 2021 |
Vårgårda | 15,5 | 2020 |
Sorsele | 15,5 | 2020 |
Kungsör | 15,5 | 2021 |
Vännäs | 15,4 | 2020 |
Gnesta | 15,4 | 2021 |
Skellefteå | 15,4 | 2020 |
Oxelösund | 15,3 | 2021 |
Sölvesborg | 15,3 | 2021 |
Ronneby | 15,3 | 2021 |
Sotenäs | 15,3 | 2021 |
Älmhult | 15,3 | 2021 |
Älvkarleby | 15,2 | 2020 |
Piteå | 15,1 | 2020 |
Dorotea | 15,1 | 2019 |
Lilla Edet | 15,1 | 2021 |
Vetlanda | 15,1 | 2021 |
Hallstahammar | 15,0 | 2021 |
Gotland | 15,0 | 2021 |
Täby | 15,0 | 2021 |
Lindesberg | 14,9 | 2020 |
Östra Göinge | 14,9 | 2021 |
Trosa | 14,9 | 2020 |
Tibro | 14,9 | 2021 |
Karlsborg | 14,9 | 2021 |
Storuman | 14,9 | 2020 |
Borgholm | 14,8 | 2021 |
Högsby | 14,8 | 2021 |
Hallsberg | 14,7 | 2020 |
Motala | 14,7 | 2021 |
Smedjebacken | 14,6 | 2021 |
Höör | 14,6 | 2021 |
Nykvarn | 14,6 | 2019 |
Knivsta | 14,6 | 2021 |
Torsås | 14,6 | 2021 |
Svedala | 14,6 | 2021 |
Lidköping | 14,6 | 2021 |
Forshaga | 14,5 | 2021 |
Alvesta | 14,5 | 2021 |
Vadstena | 14,5 | 2021 |
Mönsterås | 14,5 | 2021 |
Åmål | 14,5 | 2020 |
Säter | 14,5 | 2021 |
Tranemo | 14,5 | 2020 |
Åtvidaberg | 14,5 | 2021 |
Kinda | 14,4 | 2021 |
Uppsala | 14,4 | 2020 |
Valdemarsvik | 14,4 | 2021 |
Orust | 14,4 | 2021 |
Enköping | 14,3 | 2020 |
Gnosjö | 14,3 | 2021 |
Surahammar | 14,2 | 2020 |
Båstad | 14,2 | 2021 |
Svalöv | 14,2 | 2021 |
Säffle | 14,1 | 2020 |
Ljusnarsberg | 14,1 | 2021 |
Grästorp | 14,1 | 2021 |
Uppvidinge | 14,0 | 2021 |
Aneby | 14,0 | 2021 |
Lysekil | 14,0 | 2017 |
Nässjö | 13,9 | 2021 |
Kävlinge | 13,9 | 2021 |
Degerfors | 13,9 | 2021 |
Skurup | 13,9 | 2021 |
Tjörn | 13,9 | 2019 |
Tranås | 13,9 | 2021 |
Herrljunga | 13,8 | 2021 |
Bollebygd | 13,8 | 2021 |
Salem | 13,8 | 2019 |
Trollhättan | 13,7 | 2021 |
Hofors | 13,6 | 2021 |
Upplands-Bro | 13,6 | 2019 |
Nyköping | 13,6 | 2020 |
Åre | 13,6 | 2020 |
Tierp | 13,6 | 2020 |
Sandviken | 13,5 | 2021 |
Kungälv | 13,5 | 2020 |
Solna | 13,4 | 2021 |
Oskarshamn | 13,4 | 2021 |
Mörbylånga | 13,3 | 2021 |
Lidingö | 13,3 | 2021 |
Sundbyberg | 13,2 | 2019 |
Sjöbo | 13,2 | 2019 |
Sävsjö | 13,2 | 2021 |
Lessebo | 13,1 | 2021 |
Simrishamn | 13,0 | 2021 |
Sala | 13,0 | 2016 |
Tomelilla | 12,7 | 2021 |
Jokkmokk | 12,6 | 2020 |
Vellinge | 12,5 | 2021 |
Mellerud | 12,4 | 2020 |
Vaxholm | 12,4 | 2021 |
Höganäs | 12,3 | 2021 |
Boden | 12,3 | 2020 |
Perstorp | 12,2 | 2020 |
Danderyd | 12,2 | 2021 |
Lund | 12,1 | 2019 |
Kil | 12,1 | 2020 |
Boxholm | 11,9 | 2020 |
Ystad | 11,4 | 2020 |
Bjuv | 11,0 | 2020 |
Åstorp | 9,7 | 2021 |
Töreboda | 9,4 | 2021 |
Norrköping | 7,8 | 2015 |
Vänersborg | 7,8 | 2015 |
Göteborg | 7,6 | 2015 |
Borås | 7,2 | 2015 |
Mark | 7,1 | 2014 |
Arvika | 6,9 | 2015 |
Ale | 6,8 | 2015 |
Eskilstuna | 6,6 | 2015 |
Sollentuna | 5,0 | 2015 |
Tillförlitligheten i denna statistik påverkas av att leveranserna inte alltid hänförts till den kommun där den slutliga förbrukningen skett. Ett fordon kan naturligtvis tanka i en kommun och sedan förbruka bränslet i en annan kommun. Jämförelser mellan kommuner måste göras med stor försiktighet.
SCB:s kommunala och regionala statistik för energianvändningen i transportsektorn bygger på SCB:s statistik EN13 "Oljeleveranser - kommunvis redovisning". Leveranser av fordonsgas redovisas per län men inte per kommun. Biodiesel av typen FAME som säljs i ren form redovisas inte heller på kommunnivå. Därför underskattas andelen förnybar drivmedelsenergi något i denna kommunala statistik. Detta gäller också den sammanlagda mängden levererad drivmedelsenergi som redovisas i indikator K1_KH.
Andelen förnybar drivmedelsenergi i vägtrafiken i riket som helhet redovisas i den nationella indikatorn B2A. Lägg märke till att den förnybara andel i vägtrafiken som redovisas i denna nationella indikator inte är identisk med den förnybara andel i hela transportsektorn för riket som helhet som redovisas här, och som används för att jämföra med de enskilda kommunerna. Avgränsningar och statistikkällor är olika.
Mer specifikt innefattas fordonsgas i den nationella indikatorn B2A, men saknas i denna kommunala indikator B2A_KH. Å andra sidan innefattar B2A_KH el till järnväg, vilken saknas i B2A. Denna el inkluderas i den totala energianvändning som ligger till grund för den förnybara andelen i denna indikator B2A_KH, men inte i den förnybara volymen energi. Detta minskar den förnybara andelen i B2A_KH något jämfört med de värden som redovisas i indikator B2A.
Andelen förnybar drivmedelsenergi som används i kommunkoncernens verksamhet redovisas i indikator B2A_KV.