Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Antal nyregistrerade personbilar

Antal nyregistrerade personbilar per 1 000 kommuninvånare
Mätområde Datum Värde (Antal/1 000 inv)
Örnsköldsvik 2007 29,4
Örnsköldsvik 2008 27,7
Örnsköldsvik 2009 21,4
Örnsköldsvik 2010 26,7
Örnsköldsvik 2011 33,0
Örnsköldsvik 2012 31,1
Örnsköldsvik 2013 25,8
Örnsköldsvik 2014 29,8
Örnsköldsvik 2015 35,3
Örnsköldsvik 2016 35,8
Örnsköldsvik 2017 33,8
Örnsköldsvik 2018 32,6
Örnsköldsvik 2019 29,7
Örnsköldsvik 2020 19,5
Örnsköldsvik 2021 19,3
Örnsköldsvik 2022 23,1
Örnsköldsvik 2023 19,8
Datakälla: Trafikanalys: Fordon i län och kommuner, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.

Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.

Indikator K.H.B1.B
Uppdaterad: 2024-03-23