Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (Antal/1 000 inv) |
---|---|---|
Surahammar | 2007 | 19,3 |
Surahammar | 2008 | 18,2 |
Surahammar | 2009 | 12,4 |
Surahammar | 2010 | 16,4 |
Surahammar | 2011 | 19,8 |
Surahammar | 2012 | 16,7 |
Surahammar | 2013 | 14,3 |
Surahammar | 2014 | 13,7 |
Surahammar | 2015 | 17,7 |
Surahammar | 2016 | 19,8 |
Surahammar | 2017 | 18,8 |
Surahammar | 2018 | 17,9 |
Surahammar | 2019 | 17,4 |
Surahammar | 2020 | 10,7 |
Surahammar | 2021 | 15,3 |
Surahammar | 2022 | 15,8 |
Surahammar | 2023 | 9,4 |
Analys
Försäljningen av personbilar går i vågor, men det går inte att urskilja någon långsiktig uppåt- eller nedåtgående trend under mätperioden. Detta avspeglas i det faktum att antalet personbilar i trafik per capita förblivit nästan konstant sedan år 2006. Skälen till detta analyseras kortfattat i föregående länk.
Övriga kommentarer
För kommunerna gäller siffran de fordon som är registrerade i den aktuella kommunen. Denna siffra påverkas av var företag registrerar sina fordon och speglar därför inte nödvändigtvis kommuninvånarnas beteende. Till exempel är många hyrbilar registrerade i Solna. Ett leasingföretag flyttade år 2011 från Malmö till Lund, vilket ger ett hack i kurvorna för båda kommunerna.