Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Överkalix | 2010 | 2,325 |
1 | Överkalix | 2011 | 2,288 |
2 | Överkalix | 2012 | 2,146 |
3 | Överkalix | 2013 | 2,104 |
4 | Överkalix | 2014 | 2,048 |
5 | Överkalix | 2015 | 1,987 |
6 | Överkalix | 2016 | 1,831 |
7 | Överkalix | 2017 | 1,735 |
8 | Överkalix | 2018 | 1,978 |
9 | Överkalix | 2019 | 1,979 |
10 | Överkalix | 2020 | 1,926 |
11 | Överkalix | 2021 | 2,010 |
12 | Överkalix | 2022 | 1,803 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.