Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator N. K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Åtvidaberg 2010 0,374
1 Åtvidaberg 2011 0,361
2 Åtvidaberg 2012 0,336
3 Åtvidaberg 2013 0,323
4 Åtvidaberg 2014 0,312
5 Åtvidaberg 2015 0,300
6 Åtvidaberg 2016 0,273
7 Åtvidaberg 2017 0,244
8 Åtvidaberg 2018 0,245
9 Åtvidaberg 2019 0,247
10 Åtvidaberg 2020 0,240
11 Åtvidaberg 2021 0,247
12 Åtvidaberg 2022 0,214
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09