Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Åsele | 2010 | 2,076 |
1 | Åsele | 2011 | 2,030 |
2 | Åsele | 2012 | 1,907 |
3 | Åsele | 2013 | 1,889 |
4 | Åsele | 2014 | 1,848 |
5 | Åsele | 2015 | 1,790 |
6 | Åsele | 2016 | 1,617 |
7 | Åsele | 2017 | 1,594 |
8 | Åsele | 2018 | 1,708 |
9 | Åsele | 2019 | 1,731 |
10 | Åsele | 2020 | 1,665 |
11 | Åsele | 2021 | 1,717 |
12 | Åsele | 2022 | 1,510 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.