Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Årjäng | 2010 | 1,262 |
1 | Årjäng | 2011 | 1,224 |
2 | Årjäng | 2012 | 1,127 |
3 | Årjäng | 2013 | 1,076 |
4 | Årjäng | 2014 | 1,055 |
5 | Årjäng | 2015 | 1,013 |
6 | Årjäng | 2016 | 0,920 |
7 | Årjäng | 2017 | 0,956 |
8 | Årjäng | 2018 | 0,907 |
9 | Årjäng | 2019 | 0,905 |
10 | Årjäng | 2020 | 0,881 |
11 | Årjäng | 2021 | 0,914 |
12 | Årjäng | 2022 | 0,799 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.