Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Älvkarleby | 2010 | 0,579 |
1 | Älvkarleby | 2011 | 0,561 |
2 | Älvkarleby | 2012 | 0,520 |
3 | Älvkarleby | 2013 | 0,497 |
4 | Älvkarleby | 2014 | 0,478 |
5 | Älvkarleby | 2015 | 0,455 |
6 | Älvkarleby | 2016 | 0,411 |
7 | Älvkarleby | 2017 | 0,400 |
8 | Älvkarleby | 2018 | 0,397 |
9 | Älvkarleby | 2019 | 0,396 |
10 | Älvkarleby | 2020 | 0,380 |
11 | Älvkarleby | 2021 | 0,388 |
12 | Älvkarleby | 2022 | 0,338 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.