Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Älmhult | 2010 | 0,742 |
1 | Älmhult | 2011 | 0,717 |
2 | Älmhult | 2012 | 0,658 |
3 | Älmhult | 2013 | 0,632 |
4 | Älmhult | 2014 | 0,605 |
5 | Älmhult | 2015 | 0,575 |
6 | Älmhult | 2016 | 0,513 |
7 | Älmhult | 2017 | 0,420 |
8 | Älmhult | 2018 | 0,357 |
9 | Älmhult | 2019 | 0,357 |
10 | Älmhult | 2020 | 0,340 |
11 | Älmhult | 2021 | 0,349 |
12 | Älmhult | 2022 | 0,302 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.