Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ystad | 2010 | 0,445 |
1 | Ystad | 2011 | 0,429 |
2 | Ystad | 2012 | 0,395 |
3 | Ystad | 2013 | 0,379 |
4 | Ystad | 2014 | 0,364 |
5 | Ystad | 2015 | 0,350 |
6 | Ystad | 2016 | 0,315 |
7 | Ystad | 2017 | 0,305 |
8 | Ystad | 2018 | 0,252 |
9 | Ystad | 2019 | 0,251 |
10 | Ystad | 2020 | 0,239 |
11 | Ystad | 2021 | 0,242 |
12 | Ystad | 2022 | 0,210 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.