Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Vårgårda | 2010 | 1,283 |
1 | Vårgårda | 2011 | 1,235 |
2 | Vårgårda | 2012 | 1,138 |
3 | Vårgårda | 2013 | 1,092 |
4 | Vårgårda | 2014 | 1,052 |
5 | Vårgårda | 2015 | 1,010 |
6 | Vårgårda | 2016 | 0,915 |
7 | Vårgårda | 2017 | 0,887 |
8 | Vårgårda | 2018 | 0,869 |
9 | Vårgårda | 2019 | 0,862 |
10 | Vårgårda | 2020 | 0,823 |
11 | Vårgårda | 2021 | 0,833 |
12 | Vårgårda | 2022 | 0,720 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.