Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Varberg | 2010 | 0,743 |
1 | Varberg | 2011 | 0,712 |
2 | Varberg | 2012 | 0,651 |
3 | Varberg | 2013 | 0,620 |
4 | Varberg | 2014 | 0,594 |
5 | Varberg | 2015 | 0,568 |
6 | Varberg | 2016 | 0,514 |
7 | Varberg | 2017 | 0,539 |
8 | Varberg | 2018 | 0,548 |
9 | Varberg | 2019 | 0,542 |
10 | Varberg | 2020 | 0,517 |
11 | Varberg | 2021 | 0,524 |
12 | Varberg | 2022 | 0,449 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.