Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Valdemarsvik | 2010 | 0,721 |
1 | Valdemarsvik | 2011 | 0,706 |
2 | Valdemarsvik | 2012 | 0,658 |
3 | Valdemarsvik | 2013 | 0,635 |
4 | Valdemarsvik | 2014 | 0,607 |
5 | Valdemarsvik | 2015 | 0,580 |
6 | Valdemarsvik | 2016 | 0,528 |
7 | Valdemarsvik | 2017 | 0,527 |
8 | Valdemarsvik | 2018 | 0,477 |
9 | Valdemarsvik | 2019 | 0,484 |
10 | Valdemarsvik | 2020 | 0,476 |
11 | Valdemarsvik | 2021 | 0,496 |
12 | Valdemarsvik | 2022 | 0,434 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.