Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Vaggeryd | 2010 | 2,825 |
1 | Vaggeryd | 2011 | 2,698 |
2 | Vaggeryd | 2012 | 2,496 |
3 | Vaggeryd | 2013 | 2,392 |
4 | Vaggeryd | 2014 | 2,307 |
5 | Vaggeryd | 2015 | 2,205 |
6 | Vaggeryd | 2016 | 1,982 |
7 | Vaggeryd | 2017 | 1,918 |
8 | Vaggeryd | 2018 | 1,932 |
9 | Vaggeryd | 2019 | 1,901 |
10 | Vaggeryd | 2020 | 1,803 |
11 | Vaggeryd | 2021 | 1,833 |
12 | Vaggeryd | 2022 | 1,586 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.