Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Uppsala | 2010 | 0,266 |
1 | Uppsala | 2011 | 0,254 |
2 | Uppsala | 2012 | 0,232 |
3 | Uppsala | 2013 | 0,221 |
4 | Uppsala | 2014 | 0,211 |
5 | Uppsala | 2015 | 0,201 |
6 | Uppsala | 2016 | 0,180 |
7 | Uppsala | 2017 | 0,192 |
8 | Uppsala | 2018 | 0,182 |
9 | Uppsala | 2019 | 0,179 |
10 | Uppsala | 2020 | 0,170 |
11 | Uppsala | 2021 | 0,173 |
12 | Uppsala | 2022 | 0,148 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.