Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Upplands Väsby | 2010 | 0,305 |
1 | Upplands Väsby | 2011 | 0,288 |
2 | Upplands Väsby | 2012 | 0,263 |
3 | Upplands Väsby | 2013 | 0,249 |
4 | Upplands Väsby | 2014 | 0,238 |
5 | Upplands Väsby | 2015 | 0,226 |
6 | Upplands Väsby | 2016 | 0,201 |
7 | Upplands Väsby | 2017 | 0,209 |
8 | Upplands Väsby | 2018 | 0,199 |
9 | Upplands Väsby | 2019 | 0,195 |
10 | Upplands Väsby | 2020 | 0,187 |
11 | Upplands Väsby | 2021 | 0,190 |
12 | Upplands Väsby | 2022 | 0,161 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.